karoleen
    hej, jag vill komma in i ett gymnasium men jag kollade deras antagningsgräns och det stod 210 kommer jag kunna komma in? just nu har jag 198? kommer jag ens komma in i ett gymnasium som jag vill med de merit??

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Karoleen,
    ingen vet på förhand hur höga betyg som kommer att ge plats på olika gymnasiala utbildningar. Antagningsgränser uppstår i konkurrensen mellan sökande. Ingen idag kan veta vilka elever som kommer att söka till samma utbildning till hösten 2019, som du kommer att göra och vilka betyg de elever får i slutet av maj 2019 /för att det är ju med de framtida betygen som de kommer att konkurrera med/.
    Det du kan göra är att försöka få så höga betyg i alla ämnen du läser och att söka till flera olika gymnasiala utbildningar.
    Lycka till med din gymnasieansökan!
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare