Frida
    Hej, jag ska så snart som möjligt söka gymnasium och jag är säker på vart jag vill gå osv. Så som jag uppfattar det får man ett preliminärt svar i februari om man kommer in eller inte. Men denna terminen har man ju inte läst klart alla ämnen som t.ex. No ämnena. Och då blir ju inte alla ens poäng ihopräknade, t.ex. Förra året låg jag på ca 240 poäng och har höjt mig i vissa ämnen idag, men eftersom jag inte haft fysik, musik o liknade ämnen denna terminen så ligger jag på ca 180 poäng och lägsta intagningspoäng för den skolan jag vill gå på är 188 poäng. Jag vill verkligen komma in på detta gymnasiet men är osäker om jag kommer få ett bra svar i februari. Men kan det ändras då man får slutbetygen och de kommer att vara mycket högre än i februari? Detta är en väldigt flummig fråga märkte jag nu men det jag menar är att om jag inte kommer in på mitt preliminära svar pga poängen från endast ena terminen kan jag ändå komma in på ett gymnasium i Juli om jag har över lägsta möjliga poäng på den gymnasieskolan?
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Frida, de betygen som spelar roll för din möjlighet att komma in på gymnasiet är de betygen som kommer att finnas i SLUTBETYGET från Grundskolan.
    Om man kommer eller inte kommer in i det Preliminära antagningen spelar ingen roll. Preliminär ansökan göra man för att gymnasieskolorna skulle få veta vad elever söker och skulle försöka anpassa antal platser så att så många som möjligt ska komma på sina första alternativ.
    Att eleverna får besked från den preliminära antagningen är det för att testa att det funkar - i antagningssystemen - att skicka ut besked om antagning... men det saknar praktisk betydelse, för att hela antagningen gör sedan om utan hänsyn till den preliminära antagningen.
    Det är endast de betygen som finns i Slutbetyget från grundskolan som spelar roll, inte de betyg som man tidigare har fått.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp! Lycka till med ditt gymnasieval!

    L.

    Liselotte