Hej Maryam,

    Inredningsarkitekt>> kan man bli efter diverse olika utbildningar. Det är inte ett legitimationsyrke. Det krävs inte något certifikat eller "diplom", utan vem som helst får egentligen kalla sig för inredningsarkitekt. Om man t.ex startar eget och skaffar betalande kunder, kan man "jobba som inrekningsarkitekt" eller om du hittar en arbetsgivare som vill anställa dig som du är idag, eller med vilken utbildning som helst... då blir du inredningsarkitekt. I praktiken så vill inte arbetsgivare anställa personer utan att man kan bevisa att man är duktig på det som arbetsgivare vill att man ska vara duktig på och vad det är som arbetsgivare vill att du ska vara duktig på - varierar mycket, beroende på vem arbetsgivaren är.

    Börja gärna med att läsa på om yrket Inredningsarkitekt. Kika sedan på platsannonserna>> t.ex på www.arbetsformedlingen.se och andra sajter där platsannonser finns - vad arbetsgivare efterfrågar att man ska kunna.

    Ang. utbildningar till Inredningsarkitekt så finns på många olika och med olika behörighetskrav. Ex. inom yrkeshögskola >>> kan det krävas att man har godkända betyg i "Teknik 1, 150 poäng, Estetisk kommunikation; Bild; Digitalt skapande 1 eller Visuell kommunikation".

    Om du kan inom Individuellt val eller som Utökade kurser läsa någon eller några av de kurser som jag nämnde ovan - är det jättebra. Även "Arkitektur-rum"-kurs är mycket bra om du kan läsa. Om du inte kan läsa dem, är det inte kört... absolut inte. Yrkeshögskola kan ta in obehöriga i "fri kvot".

    Andra möjligheter kan finnas inom KKU>>, på folkhögskolor>> och inom högskola/universitet>>.

    Sammanfattning:
    det finns inte ETT svar typ "gå den och den utbildning med de här Behörighetskraven" så blir du Inredningsarkitekt, utan det finns en mängd olika möjligheter inom Inredningsbranschen och mycket "hänger" på arbetsprover /talang och erfarenhet inom branschen/ samt på Kontakter och Erfarenhet som man skaffar sig.

    Kika också gärna på andra yrken inom Inredningsbranschen, som t.ex - Butikskommunikatör>>, Visual Merchandiser>> och du kan också finna flera yrken att vara av intresse - kanske Rekvisitör och attributör>>Scenograf>> eller Maskör>>

    Bästa hälsningar

    ANNA