Fia
    Hej! Egentligen är jag färdig student men min fråga gäller min lillasyster som precis börjat ettan, men jag gör allt jag kan för att hjälpa henne med följande problem (och eftersom jag är mer erfaren av hela systemet så vet jag ju mest hur det funkar):

    Situationen: Min lillasyster började precis 1:an på programmet Estet - inriktning teater. På grund av dålig information från skolan och indra2 framkom det inte att man var tvungen att anmäla sig separat om man ville läsa sitt moderna språk 3, vilket innebar att både hon och flera andra nu inte tagits med i kursen. Det är ju dock heller inte "försvarbart" då moderna språk steg 3 inte är obligatoriskt för just Estet - teater (personligen är jag ju mer erfaren av naturnatur).

    Trots att en dialog pågått med lärare, SYV och rektor verkar det inte tas på allvar och det framkommer inte riktigt heller vad problemet är, fulla klasser kanske, men det känns ju otroligt tråkigt att så pass många elever straffas på grund av dålig information samt att rektor osv. inte verkar ta tag i det, utan bara uppmanar eleverna till att ha, citat: "is i magen.", något svar om dessa elever, och min lillasyster, kan få klämmas in i språk steg 3 i alla fall säger de inget om, fast det nu dragit igång.

    Både min lillasyster och dessa andra elever är ju otroligt stressade, men den enda lösningen jag kan se till att hon kan få full merit är att hon läser tyska 3 i 2:an som individuellt val, därefter steg 4 i 3:an samt engelska 7 som fördjupning om detta erbjuds (vilket verkar tveksamt, där får man ingen information heller). Men det vore ju väldigt skönt om hon kunde få "avverka" steg 3 nu i 1:an (som är frivillig) så att hon kan läsa steg 4 i 2:an och sedan engelska 7 som i-val + en programfördjupning i 3:an. Om hon inte får läsa tyska 3 nu (av någon oklar anledning), och här är min fråga:

    Är hennes enda möjlighet till full merit, dvs. 2,5 poäng att läsa tyska 3, tyska 4 + engelska 7? Jag är ju väldigt dåligt insatt i det estetiska programmet. Skulle vara otroligt tacksam för bara något ord som kan vara en hjälp på vägen.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Fia,

    sammanfattning om Meritpoäng finns här>> och det är även matte som kan ge merit. pÅ Estetiska programmet är det matte 1b som är en obIigatorisk matte-kurs. Om din syster Iäser mer matte, och om matte inte krävs för "hennes" högskoIeutbidning, får hon merit för matte. Om matte krävs för "hennes" högskoIeutbiIdning, då bIir hon Behörig, viIket också är jätebra!

    Däri mitt försIag att Iäsa mer matte, dvs 2 b och kanske t o m 3b samt kanske t o m matte 4. Eng7 ger 1.0 i merit; matte2, 3 och 4 ger sammanlagt 1,5 i merit. På så sätt får man också max i merit, även utan Moderna språk.

    Eftersom moderna språk inte är obIigatoriska på Estetiska programmet, behöver inte skoIa erbjuda moderna språk över huvudet taget. Varför din syster och andra eIever inte kan Iäsa Tyska 3 i å1, vet inte vi här på Fråga SYV. Det kan vara för lite "lärarkapacitet", som det heter (lärare kan inte ha för många elever i en språk-grupp) - då måste man göra 2 språkgrupper, och för det räcker inte de timmarna som läraren har på sin tjänst, kanske? Det kan också finnas andra orsaker... men, som sagt, de kurser som inte är obligatoriska på programmet, behöver inte skola erbjuda. Det som skola måste erbjuda som valbara kurser är, enligt Skolverket "någon estetisk kurs" och "någon kurs i idrott, förutom den obligatoriska - Idrott&hälsa 1". Att läsa kurser för meritpoäng>> är inte en rättighet.

    Söka sig till en annan skola - är däremot en rättighet som eleven har. Inte få plats på en annan skola, men söka möjlighet att byta till en annan skola - det är en rättighet. Det kanske är värt att undersöka - om det finns andra skolor, där din syster kan få läsa Tyska 3. Fram till mitten på september kallas elever från Reserv och börjar på nya skolor och nya program /och t o m fram tiII sIutet på september kan man fortfarande byta... om det finns plats på den mottagande skolan, så klart/.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Vänligen

    Julia SYV