Andreas
    Hej

    Jag går El och energi andra året på gymnasiet. Jag kommer troligtvis få F i idrott och det resulterar i att jag har 2400 poäng och inte de 2500 som man behöver. Kommer jag att kunna gå ut gymnasiet och börja jobba direkt efter, eller kommer jag få gå på tex komvux och jobba upp till de 2500 poäng man behöver?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Andreas!

    Om du får godkända betyg i 2400 poäng och F i idrott och hälsa1 - då har du BETYG i 2500 poäng för att F är ju också ett betyg.

    med F i Idrott och hälsa 1 uppfyller du kraven för gymnasieexamen och kommer få Examensbevis.

    Däremot om du inte får något betyg i Idrott och hälsa1, uppfyller du i så fall inte kraven för gymnasieexamen och får ett Studiebevis. i så fall skulle du behöva komplettera på Komvux. Det räcker då att du läser en kurs på komvux och får betyg i den, då kan du sedan få Examensbevis från Komvux.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA