zahra
    Hej!

    Jag går andra året i gymnasiet, inriktningen jag valde är samhällslinjen. Jag har dock ångrat mitt val då jag skulle vilja läsa vidare till optiker i linneuniversitet. Fast jag inser att det är försent att byta. När jag kollade behörigheter för optionsprogrammet stod det matte 3c, tänkte läsa matte 3b nästa år. Måste jag då också läsa matte 3c för att bli behörig? eller räcker matte 3b? har inte heller läst fysik/biologi/kemi, kan man läsa allt på bara ett år? läser man det i komvux? betygen jag har ligger bra till än så länge då det mesta ligger på C-A

    Mvh Zahra

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Zahra!

    Frågan om behörighet till Optikerprogrammet måste utredas lite... innan jag kan ge dig svar på din fråga. Som det står (i alla fall just nu) på högskolornas gemensam hemsida www.studera.nu så är det ganska olika behörighetskrav som ställs till samma utbildning, Optiker, på Karolinska institutet och på Linnéuniversitetet.

    Jag har nu skickat mail om detta till universitets- och högskolerådet. Så fort de svarar, återkommer vi till dig. Jag kan inte se någon anledning till varför så olika behörighetskraven som skulle ställas till samma utbildning på två orter.

    Men, bortsett från behörighetskraven till just Optiker, om jag bara svarar på din fråga om matte 3b/3c - då är det så här: om man skriver att behörighet är "matte 3c" då vänder man sig i första hand till f d elever på Teknik och Naturvetenskapsprogrammet, för att den kursen läses bara på de två programmen. Detta kan man t.ex. lösa genom att läsa en överliggande kurs, matematik 4. Fördelen med att läsa matte 4 är även att man får Meritpoäng för den kursen. Sedan är det ju alltid bra att kunna mer matte! :)

    Annars så kan man göra Prövning i Matte 3c (med lite självstudier innan prövningen, borde det gå bra). Har man tur, kan man få läsa matte 3c på komvux (trots att man har betyg i matte 3b).

    Vi återkommer så fort vå får svar från UHR om behörighet till Optikerprogrammet.

    Hörs!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för svaret, har dock yttligare en fråga, jag behöver väl inte komplitera matte 1b-2b till matte 1c-2c?
    • Milla : Du har rätt, du behöver INTE läsa Matte 1c och 2c. Om du har godkänt betyg i matte 2b, är du behörig att läsa matte 3c.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Linnéuniversitetet /Kalmar/ har nyligen valt att ändra (sänka) behörighetskraven till Optikerprogrammet. Se nedan svar från den utbildningsansvarige på Optikerprogrammet på LiU, som kom via epost den 23 november 2016:

     Vi har valt att ändra behörighetskraven efter påtryckningar från branschen samt minskat söktryck.
    Vi kommer att rekommendera sökanden att genomföra en webbaserad kurs (Khan Academy) innan terminsstart för att försäkra att samtliga har de kunskaperna som kommer att behövas för att klara av studierna.
    För det mesta kommer innehållet av kursen repeterar det som finns i gymnasiekurserna – med ”lite nytt” som täcker upp två moment som skulle gåtts igenom under Matte 3c.

    Förkunskaper som gäller är:
    Grundläggande behörighet samt Matematik B, Naturkunskap B eller Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 (Områdesbehörighet 16/A14).
    Naturkunskap B/2 kan ersättas av  Biologi A/1, Fysik A/1 och Kemi A/1.

    Urval: Betyg 67% och Högskoleprov 33%

    Anmälningskoden för HT2017: LNU-81009

    För mest aktuell information om programmet kan man kolla in följande länk: https://lnu.se/program/ngopt/20172/81009/