Matilda
    Jag läser nu matematik 2b på komvux för att kunna söka socionomprogrammet på högskolan. Jag är inne på min andra termin och är klar i juni. Det jag undrar över är om jag måste söka till våren nästa år, eftersom jag inte kommer vara helt klar nu till ansökan i mars. Jag är klar innan dess att antagningsbeskedet rullas ut men största sannolikhet räcker inte detta, antar jag. Detta även om jag är garanterad ett bra betyg i kursen?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Matilda,
    sista dag att komplettera högskoleansökan till hösten 2019 är 20 juni. Se info på antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum. Gör ansökan i tid - innan 15 april, komplettera sedan så fort du kan.
    Undrar varför du läser matte 2b, och inte 2a?
    Matte 2a ger lika stor behörighet till socionomprogrammet, som 2b, men är lättare att få högre betyg i.

    Eftersom betyg i matte 2 kommer räknas in i ditt jämförelsetal, vinner du på att ha så högt betyg som möjligt. Men givetvis spelar det ingen roll om du ex. får A betyg i matte 2b, men om du får lägre betyg i matte 2b än A-betyg, skulle du vinna på att få betyg i matte 2a (därför att det är en lite lättare kurs som är lättare att få högre betyg i).
    Hälsningar
    Peter syv

    • : Jag var inne på att läsa en annan utbildning till en början och då krävdes ma3b/3c, därav 2b. Men jag förstår helt klart vitsen med det du säger. Går det be om att bli betygsatt i en annan kurs än den man är inskriven i? 2a/2b/2c har samma lärare, samt samma lektioner.
    • Anna : Man kan läsa matte 3b eller 3c med godkänt betyg i matte 2a; man behöver inte följa samma spår i matte hela vägen; det går att läsa t.ex matte 1a, 2a, 3b och 4 eller 1a, 2a, 3c och 4; eller 1a, 2c, 3b och 4 - alltså, en kurs på varje nivå /vilken som/.
    • Anna : Prata med din mattelärare om att göra slutprovet i matte 2a och få betyg i matte 2a. Prata också med syv på komvux: vi kan inte här på fråga syv bestämma hur det blir, men det borde gå att "fixa" för att det är precis som du säger i princip "samma kurs", samma lärare, samma volym i kursen ... Vi håller tummarna för att det ska gå vägen!
    • : Ja, men studievägledaren som rådde mig menade att det blir väldigt stort steg mellan 2a och 3b. Så länge det inte finns någon bestämmelse kring att man inte får så är det ju helt klart värt ett försök. Tusen tack för all hjälp!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer