Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Filip!
    Det är mindre bra om du riskerar F i flera kurser.
    Jag hoppas du gör ditt bästa! Men det är inte alltid det räcker, tyvärr.

    Frågan är - vad vill du göra efter gymnasiet.
    Att "ta studenten" - vad är det? att få delta i festligheter och åka på flaket och skrika så högt man orkar och få presenter - det får alla göra som vill det, även de som får F i alla kurser på gymnasiet...
    eller om du vill till vilket pris som helst få Examensbevis?
    Med låga betyg, t.ex. E i alla kurser i Examensbeviset - blir det svårt att komma in på någon attraktiv eftergymnasial utbildning.
    Det är många gånger fördelaktigare att ta de betyg man har från gymnasiet och komplettera på komvux och ta Examen från komvux.
    Examen på Komvux kräver lite mindre poäng, dvs man kan slippa ta in en 100 poängs kurs eller 2 stycken 50 poängskurser, t.ex om du får F i Idrott och hälsa 1 - kan du slippa ha den kursen i Examensbevis FRÅN KOMVUX men på ungdomsgymnasiet är det en obligatorisk kurs och du måste få in F i utbildningsdokument från gymnasiet.

    Är det den här utbildningen du läser nu http://www.gymnasieguiden.se/program/FTU ?
    I så fall se på http://gymnasieinfo.se/program/struktur/RX004 vad som krävs för att uppnå kraven för examen från din utbildning.
    Alla gymnasiegemensamma och programgemensamma kurser är obligatoriska. Sedan måste man läsa alla kurser inom en av inriktningarna + tillräcklig antal programfördjupande poäng (från lista på kurser som får läsas som programfördjupande på just det programmet) + 200 poäng Individuellt val (här är det ganska fritt vad man kan läsa) + Gymnasiearbete måste bli godkänt.
    Det är, alltså, ganska snäva "ramar" och inte så många undantag som finns utrymme för.

    Fundera över följande alternativ
    1. byta till ett annat program
    2. boka tid med SYV på din skola och berätta om din situation, dina funderingar och be om råd
    3. läsa på så gott du kan, ta dem betygen du får (med tanke på att i fall du inte uppnår kraven för examen) - att du kan söka komplettering på komvux och ta Examensbevis från komvux. Det kanske tar en termin eller ett år längre tid men det gör det också om du vill byta program - troligtvis måste du gå om ett år, om du byter program.

    Hälsningar
    Mikael SYV