Franceska
    Hej,

    jag är samhälls elev med inriktning i beteendevetenskap och kommer ta studenten nu i juni, och just denna termin så har jag haft det svårt med personliga problem vilket har påverkat mitt skolarbete.

    Jag har en känsla att jag kommer få F i kuserna Psykologi 2b, Ledarskap och Organisation och Kriminologi.

    Kommer detta påverka min möjlighet att kunna ta studenten?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Franceska,

    tråkigt att läsa om att du har haft det svårt med personliga problem, vilket har påverkat ditt skolarbete.

    Du undrar om du kan "ta studenten" med F i några kurser.

    Jag undrar vad du menar med att "ta studenten". I studentfirandet får alla delta, även om man får Studiebevis i stället för Examensbevis.

    Om du sökte till högskola till hösten, måste du för att bekräfta att du är Behörig, skicka in ditt examensbevis innan 20 juni 2016, som är sisda dag för komplettering för högskoleansökan. Frågan är i så fall - om du kommer att uppfylla kraven och få Examensbevis? eller om du inte uppfyller kraven>>, och får Studiebevis och måste komplettera det på komvux om du vill få Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Som du kan läsa om på den här sidan på GymnasieGuiden>> så kan man maximalt ha 250 poäng F betyg men inte i vilka kurser som helst. De tre kurser som du nämner i din fråga ger sammanlagt just 250 poäng. det innebär att i fall du får F i de alla tre men har godkända betyg i alla andra kurser, kommer du uppfylla kraven för gymnasieexamen och får Examensbevis. Men skulle det bli så att du får F i ännu en kurs (oavset vilken) då uppfyller du inte kraven för Examensbevis>>, och får Studiebevis, som senare kan kompletteras på komvux.

    Tips till dig - se om du blir intresserad av någon yrkeshögskoleutbildning>>. Det är inte lika strikt vid antagning till yrkeshögskola. Man kan komma in även utan att man uppfyller alla behörighetskrav. Många YH har sista ansökningsdag 15 maj men det finns även dem som man kan söka längre fram - t.ex till 30 maj. Se hela utbudet på www.yhguiden.se

    Bästa hälsninar

    Peter SYV