Melina
    Kan man ta studenten även om man inte klarar av sin yrkesutbildning? Jag tror att jag får ihop betyg i alla gymnasiegemensamma ämnena, men att jag inte får alla betyg i fordon och transport, personbil som jag går.
    Jag har min sista termin kvar nu och det går bara sämre och sämre i yrket. Jag vet redan att jag inte kommer att jobba med det när jag går slutar gå i skolan. Jag har kommit till den punkten där jag överväger att hoppa av skolan, om min lärare berättar att jag inte kommer få alla betyg i yrket.

    Men jag vet inte om alla yrkes betyg behövs? Eller om jag kan gå ut gymnasiet när jag ändå har alla gymnasiegemensamma betyg?

    Går det att ta studenten ändå?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Melina;

    om du med "studenten" menar delta i festen: springa ut från skolbyggnaden; åka på flaket och fira att man har läst på gymnasiet i 3 år, så får - nu för tiden - alla, som vill, göra det.

    Om du menar - bli behörig till eftergymnasiala studier, så är svaret: utifrån din berättelse, så ser det inte ut som att du kommer uppnå kraven för examensbevis (och med det blir du inte behörig till eftergymnasiala studier).

    Få jobb kanske man kan få ändå; vilket jobb kan du tänka dig? Kika gärna på många olika yrken på www.framtid.se där det finns tusentals yrkesbeskrivningar.

    Frågan är vad vill du göra: få jobb snarast eller läsa vidare? Om du vill läsa - vilken utbildning i så fall?
    Vänligen
    Julia