Sara
    Jag är en tjej som går tredje året på naturvetenskapsprogrammet och så som jag har räknat ut det ligget mitt meritvärde som jag kommer söka in till högskolan på ungefär 17.80 och antagningspoängen som de flesta psykologiprogrammen ligger på är minst 21. Så hur kan jag göra och vad krävs för att kunna komma in på psykologiprogrammet? Jag vill verkligen gå detta program.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara,

    har du gjort högskoleprovet? Imorgon, 15 febr. är sista dag att anmäla sig till vårens högskoleprovet. Även om du tidigare har gjort HP, gör det en gång till. Det är det högsta resultat av de giltiga resultat som gäller (och resultat är giltigt i 5 år).

    Även om dina betyg verkar inte kunna ta dig plats på psykologprogrmmet, sök i alla fall och sök till alla orter där programmet ges. Vi hoppas du kommer in i HP-urvalsgruppen, eller att antagningsgränsen sjunker... och du kommer in på någon ort. Om inte, kan du senare försöka höja ditt meritvärde -t.ex genom prövningar. du kan också göra om HP även till hösten...

    Du får också gärna kika på liknande yrken som t.ex psykologisk coach<<, sociolog<<, socialpedagog<< och socionom<< (tänk på att socionom kan vidareutbilda sig till psykoterapeut<<).

    Det är alla de råden jag kan ge dig! Lycka till!

    Vänligen

    Liselotte SYV

    Liselotte