Hiba
    Hejsan!
    Vad är skillnaden att man har ett slutbetyg från gymnasiet med man som har examen när det gäller prövningen som utföras i komvux. Kommer man inte få merit i fall man gör prövning för att höja betyget i ett/fler ämne om man har examensbevis som har fått det från komvux, eller kommer meriten räknas bara i fall man har ett slutbetyg?!

    Mvh,
    Hiba

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hiba!

    "Meriten" räknas in, oavsett om man har Slutbetyg eller Examensbevis.

    Det som är skillnad - att i fall man har Examensbevis, så påverkar betyg i meritpoängsgivande kurser även Jämförelsetal.

    Om man har Slutbetyg och gör prövningar i "nya kurser" /och prövningar i "gamla kurser" är inte längre är möjligt att göra och man kan inte heller läsa gamla kurser längre/ som ger meritpoäng, då får man "hela poängen" bara men jämförelsetal påverkas inte. Det är på gott och ont. Man kan inte "tappa" men man kan inte heller "vinna" ngt. mer än bara "rena meritpoängen".

    Exempel: första personen har Slutbetyg, i vilket hen har alla VG betyg och inga meritpoäng.

    Andra personen har Examensbevis, i vilket hen har alla C betyg och inga meritpoäng.

    Båda har jämförelsetal på 15.0 och med "noll" meritpoäng har de även samma Meritvärde, dvs på 15.0.

    Nu gör dem båda prövning i Engelska 7, som är 1.0 i merit.

    Vi säger att båda får A-betyg på prövningen i Eng7.

    Hen med Slutbetyg kommer att få Meritvärde på 16.0, därför att hen får "bara 1.0 i merit och jämförelsetal påverkas inte, men hen med Examensbevis får ca 16.2 i Meritvärde, därför att betyget i Eng7 räknas även med i jämförelsetal och i detta fallet, eftersom betyget hen fick på prövningen är högre än genomsnittet, blir det en höjning, Skulle hen däremot få E på prövningen i Eng7, skulle meritvärdet bli ca 15,8.

    Sammanfattning: för den med Slutbetyg spelar det ingen roll vilket betyg man får i en ny kurs, som ger meritpoäng /så längde det är ett godkänt betyg/ men för den med Examensbevis finns det möjlighet att höja mer än meritpoängen ger, men då finns det även risk att inte få lika stor höjning, dvs få lägre höjning av meritvärdet /det spelar, med andra roll, vilket betyg man får och ju högre betyget blir, desto bättre/.

    Hoppas jag har lyckats förklara på ett begripligt sätt!

    ANNA