Elev

    Jag och min flickvän är mycket intresserade av Socionomprogrammet vid Örebro universitet. Problemet är att jag har en merit på nästan 20 så jag bör komma in, men hon har en merit på 17,92. Jag skulle isåfall flytta till Örebro för att studera med henne, men om hon inte kommer in studerar jag hellre här i Stockholm. Jag har granskat antagningsstatestik från tidigare år på https://statistik.uhr.se och som det ser ut utifrån det bör hon komma in, då meriten för BII-gruppen (som hon tillhör då hon läst till kurser på komvux) har varit lägre än 17,92 såvitt jag kan se. Kan man någonstans kontrollera hur söktrycket ser ut i år innan den 15 april då anmälan till höstterminen stänger och ge något sorts preliminärt besked huruvida hon kommer att komma in eller inte? Hur stor sannolikhet skulle ni säga att det är att man kommer in med en merit på 17,92? Och om jag skulle komma in men inte hon och att jag sedan hoppar av p.g.a. det, kommer jag då ha möjlighet att innan höstterminen börjar byta?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elev! :)
    Sista dag för komplettering med betyg blir 18juni2020 och det är först efter det som man skulle kunna säga "någonting", över huvudet taget, detta för att många som söker kan sedan inte bekräfta att det är BEHÖRIGA och då sorteras de bort. Men då är det också för sent att göra en ny ansökan... så svar på din fråga om man kan uppskatta "söktrycket" i år är tyvärr Nej, det kan man inte göra - på förhand.
    ang.chanser att komma in med det meritvärde som din flickvän har - så ser det bra ut. Dock kan vi inte se in i framtiden; kan inte veta vilka som kommer att söka och vilka betyg de kommer att få och komplettera sina ansökningar med (t o m 18 juni).

    Utifrån den Antagningssttistik som vi har tillgång till, tabell ovan - så har din flickvän goda chanser att komma in.
    Om hon kan innan 18 juni höja sitt meritvärde, är det bra om hon gör det (för säkerhets skull).

    Du frågar även följande: "...om jag skulle komma in men inte hon och att jag sedan hoppar av p.g.a. det, kommer jag då ha möjlighet att innan höstterminen börjar byta?" - Mitt svar blir: väldigt svårt att säga "bu eller bä..." bl.a pga det finns många "aspekter" i detta; för det första "hon kommer inte in" vid Första Urvalet. Som Behörig sökande kommer hon ställas i RESERV och kan komma in vid Andra urvalet och även inom några veckor efter studierna börjar, pga folk kanske inte hittar boende, får jobb eller av andra anledningar avbryter sina studier inom första eller andra vecka av studierna och då fortsätter man kalla från RESERV.
    Så, om din flickvän inte blir antagen direkt, har hon goda chanser att ändå komma in men det kanske inte blir känt innan mitten på september /i värsta fall/.
    Om du väljer att hoppa av, eller tacka Nej till erbjuden plats, då gav du bort din plats (kanske går den just till din flickvän, som då står i RESERV)... och då har du ingen plats.
    Att göra SEN ANSÖKAN kan man göra om det på utbildningen står "tomma platser" vilket det knappast kommer att göra på socionomprogrammet i Stockholm.
    Du får gärna höra med Antagning.se och även med Antagningsgrupper på både Örebro- och Stockholms Universitet (för att det är de som sysslar med antagningen), men vad jag vet så finns det inte "tandem-rekrytering" (alltså att två personer ska tvunget läsa samma utbildning på samma ort) och jag kan också tänka mig att det kan finnas fördelar i att ni läser samma program men på olika orter: ni kan då utbyta erfarenheter med varandra. Om du helst vill läsa i Stockhom (egentligen), så kanske du ska söka till Stockholm i första hand. Att söka en viss utbildning pga ngn annan ska läsa samma utbildning är inte alltid så bra, det är, liksom, fel anledning att söka till utbildning. Man ska söka till utbildning pga man Själv vill läsa just den utbildningen. Det är i alla fall vad jag tycker. Men du gör givetvis som du tycker blir bäst.
    Vänligen
    Julia