Julia SYV på FrågaSYV

    Nej, Tyvärr inte.
    Studierna på naturvetenskapliga basår på högskolenivå påverkar inte meritvärde; de kan ge Behörighet men påverkar inte jämförelsetalet och ger inte meritpoängen.

    Om du däremot läser på Komvux som kan sätta ihop kurserna i "nat.vet.basår" då kommer betygen i de kurserna som krävs för särskild behörighet räknas in i ditt jämförelsetal och du kan få meritpoäng för mattekurserna om du får godkänt betyg i en Högre mattekurser än den kursen som krävs för särskild behörighet till just "din högskoleutbildning". Exempel: du läser fysik1a och 2 samt matematik 3 och 4 på komvux (vi säger att du ej läste de kurserna på gymansiet); din högskoleutbildning kräver fysik2 och matte 4. Då kommer betygen i just fysik2 och matte 4 räknas in i ditt jämförelsetal. Får du högre betyg än snittet på dina gymnasiebetyg höjs Jmf och i annat fall - sänks. För att få meritpoäng måste du få godkänt betyg i Matte 5 och/eller matte specialisering som är högre mattekurser än din högskoleutb.kräver. Info om meritpoäng för dig med examensbevis: gymnasieGuiden.se/merit

    • :

      Okej då förstår jag. Men höjs mitt snittbetyg då?

    • Anna : När du skriver "men höjs mitt snittbetyg då?" vad menar du med "då"? i vilken fall menar du att det "då" ska höjas ditt snittbetyg?
    • : Förlåt jag var otydlig. Jag menade i samma fall. När jag formulerade min fråga från första början så menade jag egentligen inte meritpoängen utan jag menade mitt snittbetyg. Jag har exempelvis 19,38. Om jag läser de naturvetenskapliga ämnen kommer det då bli mer än 19,38. Vet inte ens om jag förstår detta rätt. Har haft lite svårt med detta.
    • Anna : Studierna på naturvetenskapliga basår på högskolenivå påverkar inte meritvärde; och studier på komvux kan både Höja och Sänka ditt jämförelsetal och meritvärde (beror på om de nya betygen blir Högre eller Lägre än ditt tidigare "snitt"/medelbetyg=jämförelsetal).
    Läs alla kommentarer