Mary
    Hej!

    Jag kommer gå om gymnasiet för att byta gymnasium och program, men jag har varit borta ganska mycket (giltig frånvaro).
    Kommer min nya skola veta om hur mycket jag var borta på min förra gymnasieskola då?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mary,
    om du söker till år 1 (via gymnasieantagningen, med dina grundskolebetyg) - då borde inte frågan komma upp om din tidigare studiegång på gymnasiet - för du konkurrerar med "betygspoäng" om plats på gymnasiet och annat borde inte spela roll.

    Men om du själv kontaktar rektorn och vill komma in i årskurs 2 - då Brukar rektorerna vilja bl. a se Närvarorapport; de ber att eleven själv tar ut och visar närvarorapport (det är inte alltid rektorerna gör det, men rätt ofta).
    Så, det beror på.... vi kan inte veta hur det blir just i ditt fall.
    För övrigt, så tycker jag att eftersom du skriver att du hade "giltig frånvaro" då är det inte ditt fel - du kan ju inte hjälpa att du var sjuk eller hade andra giltiga orsaker till din frånvaro.
    Det är O-giltig frånvaro som kan bli ett "problem" om man vill byta in sig i en pågående gymnasial utbildning - för att rektorerna brukar inte vilja ta in elever som skolkar (i de fall rektorerna kan påverka vem de tar in på skolan).
    Vänligen
    L.

    Liselotte
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är mycket möjligt att personal på den "nya" gymnasieskolan kan få svar ang. närvaro - från CSN, om de så önskar.

    CSN som är en statlig myndighet, som
    utgår från offentlighetsprincipen i denna fråga så länge inte personen (eleven) faller under
    någon slags sekretess.

    https://www.csn.se/om-csn/lag-och-ratt/offentlighetsprincipen.html#h-Vilkahandlingarkanmanbegaraatttadelav

    Om en person kontaktar CSN och begär ut en elevs frånvarounderlag bedömer CSN ärenden
    från fall till fall, ifall ärendet innehåller känsliga uppgifter eller inte. Att
    få ut just ett frånvarounderlag på en elev bedöms alltså från fall till fall.

    Vänliga hälsningar
    ANNA