Azra

    Hej! Jag pluggar till lönespeciallist och har nyligen bestämt mig för att flytta till Österrike om 1.5 år. Med tanke på att man studerar mycket svenska lagar så undrar jag ifall utbildningen kommer att godkännas i Österrike?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Azra,

    jag vill råda dig att ta kontakt med myndigheter i Österrike och ställa den frågan. Det kan annars vara så att det blir till arbetsgivarna att bestämma; om en arbetsgivare vill anställa dig så gör hen det och om hen inte vill det - så gör hen inte det. Olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika. Oftast är det fördelaktigare att gå utbildning i samma land där man vill jobba sen.

    Tips! kontakta Österrikes Ambassad i Stockholm och fråga om de kan hjälpa dig med din fråga på något sätt, ex. kan de ha ngn sort expert på utbildningar och arbetsmarknaden som de vill hänvisa dig till; du kan fråga om yrket är i Österrike reglerat eller inte.

    Du kan också kontakta EURES-rådgivare (experter på just Österrike) - [email protected] och [email protected] samt [email protected] (kontaktspråk - Engelska och Tyska);
    Vänligen
    ANNA

    • : Tack så jättemycket för ett snabbt svar.
    • : Hälsningar Azra
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!