Felicia
    Hej! Jag har sökt till lärarprogrammet nu till hösten. Jag går just nu sista året på gymnasiet och har därför inte fått mina slutbetyg än. Jag vet att antagning.se hämtar betygen automatiskt och har kollat upp så att min gymnasieskola är ansluten till det systemet. Min fråga är bara om det finns risk för att betygen skickas ut för sent och att de inte hinner registreras innan den 21 juni som är den sista kompletteringsdagen. Vad ska jag i så fall göra?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia,

    mitt råd är att du kollar på "mina sidor" på Antagning.se den 20 juni och om du ej ser att dina betyg är synliga där, då laddar du upp dem själv (du får ju originalbetyg på "arkiv-pappret" med vatten-stämplar in i handen på student-dagen).

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Tack för svaret. Problemet är bara att jag vet att vår skola inte ger ut betygen på studentdagen, de skickas istället hem cirka två veckor efteråt. Kan det vara så att betygen förs över till min anmälan i tid, innan jag fått betygen hem? Om inte, kan jag på något sätt begära ut mina betyg tidigare?
    • Anna : Du kan "påminna" personal på din gymnasieskola att sista dag för komplettering till högskola är i år 21 juni. Du är inte ensam. Alla elever på din skola som slutar åk3 är i samma situation - och kompletteringsdag är samma för alla. Posten funkar inte speciellt bra nu för tiden, tyvärr. :( Mitt förslag är därför att du säger på din skola att du vill komma och personligen hämta ut ditt betyg på skolexpeditionen när det är färdigt i stället för att de ska skicka med posten.
    • : Okej, tack så mycket :)
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till! *L* Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.
    Läs alla kommentarer