Potato
    Hej!

    Nu är det så att jag har fått 1.45 på högskoleprovet, och vill så gärna plugga till tandläkare. Grejen är att under de sista 4 åren har gränsen varit 1.45 på urval 2, vilket betyder att det finns en chans att jag kommer in men också en chans att jag blir kvar som reserv.

    Jag har valt alla 3 tandläkaralternativen som mina 3 första val (Malmö, Göteborg och Karolinska i den ordningen) men vill också välja något annat, som backup, kan man säga, ifall jag inte kommer in direkt/kommer in som reserv på de första 3.

    Nu kommer min fråga:

    Ifall jag blir antagen på mitt 4:e eller 5:e val men kommer in som reserv på de första 3, vad kommer hända med mina första 3? Kommer jag få stanna kvar som reserv på de första 3 MEN OCKSÅ tacka ja till den 4:e?

    //Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om du inte kan tänka dig läsa någon utbildning, är det onödigt att söka till den... Så, sök endast utbildningar som alternativ 4&5 som du kan tänka dig läsa!

    Du bör stå som Reserv på dina högre prioriterade alternativ även om du tackar Ja och börjar läsa på en annan utbildning, som var i din ansökan till högskola, lägre prioriterad. Så brukar det vara men     vi på Fråga SYV kan inte ta ansvar för antagning utan vi kan vara ge råd utifrån det som Antagning.se har informerat oss om... Det rekommenderas alltid att noga läsa info på www.antagning.se och i fall det är någon viktig fråga - kontakta Antagning.se då det är de som genomför antagningsprocess ... Lycka till!