Sara
    Hej!
    Jag ska snart börja mitt tredje och sista år på gymnasiet, jag går samhällsprogrammet med inriktning media. Under mitt första år på gymnasiet valde jag att läsa mitt modersmål därför har jag nu 2600 poäng i min studieplan istället för 2500. Det betyg som jag fick i mitt modersmål (D) är mitt sämsta betyg och därför undrar jag om det kommer att räknas med i mitt jämförelsetal när jag går ut skolan. Eller om det helt enkelt kommer att räknas bort eftersom min studieplans totala poäng är högre än vad som krävs. Och isåfall, behöver jag göra något speciellt för att betyget ska räknas bort eller blir det så automatiskt? Jag kommer att läsa alla de kurser som ingår i mitt program, jag kommer alltså inte att byta bort modersmålet för att slippa gå en annan kurs. Så min studieplans totala poäng kommer ju att vara 2600 poäng även när jag går ut skolan.

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Sara

    När det gäller gymnasieexamen - så räknar man in betyg i U-kurser ("utökade") enbart i två fall:

    1. om de ger meritpoäng (punkt 6 på länken ovan)
    eller
    2. om de krävs för särskild behörighet till just den högskoleutbildning som man söker just då

    På antagning.se har dom listat vilka betyg som räknas samt en räknehjälp.

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare