Lovisa
    Hej!

    Jag gick ut gymnasiet med 2600 p. När mitt snitt räknas ut brukar Tyska steg 3 räknas bort. Nu tänker jag söka en utbildning där ett visst betyg krävs i den kursen. Kommer den kursen då räknas in i mitt snitt?

    Vänliga hälsningar

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej!

    Har du Slutbetyg eller Examensbevis? Om du har Examensbevis - vilken kurs är markerad med "U"- utökad?

    Om du har slutbetyg, från vilket år är ditt slutbetyg? Står det att du läste utökat program?

    Är alla 2600 poäng inkluderade i Slutbetyget?

    Vad är särskild behörighet till den högskoleutbildningen som du kommer att söka?

    Mvh

    L. :)

    Liselotte
    • : Jag har ett examensbevis från ett utökat program - Tyska steg 3 är markerad U. "Fullständig poäng" är 2500 och "Individuell poäng" är 2600. Jag har inte IG i någon kurs, så jag antar att alla poäng är inkluderade i Slutbetyget. Jag funderar på att söka Handels i Stockholm till nästa höst, som kräver lägst betyget VG i: Svenska B,​ Engelska B, Matematik D, Samhällskunskap A, Historia A, Moderna språk, steg tre.
    • : Jag skrev fel, jag har ju ett examensbevis, inte slutbetyg! Det är från 2013, alltså innan GY11.
    • : Att tillägga är att jag även har läst Tyska steg 4.
    • Mikael : Det är okIart för mig under vilken RegeIuppsättning dina betyg lyder. Om ditt betyg är från 2013, kan det inte vara Examensbevis för att Examensbevis fick man för första gången år 2014, men du har ju dokumentet i handen, så om det står EXAMENSBEVIS då borde det väl stämma... men då kan du inte ha VG betyg, utan det är i så fall betyget "C" för att VG kunde man få i Slutbetyget och i Examensbeviset kan man ha F, E, D, C, B eller A i betyg. Bäst är det om du tar dina betyg till SYV på komvux i din kommun, så får ni tillsammans titta på dem. Då det är Olika regler för Slutbetyg och för Examensbevis och vi vet inte under vilka regler "du lyder", kan vi inte säga varken sig "bu" eller "bä"... )
    • : Hej! Jag har inte pappret i handen just nu, men gick färdigt gymnasiet på utsatt tid 2010-2013. Det kanske kallas Slutbetyg då? (Jag kan ha blandat ihop termen med Samlat betygsdokument.)
    • Mikael : Eftersom det är oIika regler för olika typer av dokument, är det viktigt att vara säker på vad ditt dokument heter. Och för övrigt också få svar på de frågorna som Liselotte ställde i "svaret" till dig. Vi kan inte gissa. Vi vet inte vad du har för utbildningsdokument. Om vi gissar, kanske du får fel svar från oss, och ingen blir glad av det.
    • : Hej igen! Nu har jag fått tag på pappren och ser att det står Slutbetyg.
    • Julia : Enligt de uppgifter som du nu ger oss, borde betyg i tyska steg 3 räknas in i ditt jämförelsetal - vid ansökan om en högskoleutbildning som kräver den kursen för särskild behörighet. Läs mitt svar där jag också ger dig en länk till en sida där reglerna står. :)
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    För dig som har slutbetyg från 2010 eller senare år, står det som gäller här>>>

    och bland annat läser man följande:
    - så om tyska, steg 3 krävs för behörighet till den utbildning som du vill söka på högskola, kommer betyget räknas med i jämförelsetalet.

    vänligen

    Julia SYV