Minna
    Hej!
    Jag går tredje året på det naturvetenskapliga programmet och ska göra ett gymnasiearbete i biologi. Jag fick dock betyget F i ett par naturämnen när jag klantade mig i första året vilket innebär att jag kommer få ett studiebevis att ta med till Komvux. Min plan är då inte att fullända min naturexamen på Komvux, utan att lägga till andra ämnen som naturkunskap 1 och 2 för att bli behörig till sjuksköterska. Jag kommer då antagligen få en samhäll eller ekonomi examen på Komvux. Problemet ligger då i mitt GA. Min rektor säger att det är möjligt att jag inte får ta någon sam eller ekonomi examen från Komvux om jag har ett naturvetenskapligt GA. Men det känns bara då som att jag inte får ta examen för att jag har ett överkvalifierat GA? Är det sant att jag möjligtvis måste göra ännu ett GA i Komvux som speglar inriktningen jag ska läsa där?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Minna,

    ja, din rektor har rätt.

    Saken är den att GA, gymnasiearbete, ska ligga inom "ramen" för de kunskaper som programmet ger. Ekonomiprogrammet eller Samhällsvetenskpsprogrammet ger inte exakt samma kunskaper som Naturvetenskapsprogrammet...

    En lösning är att du ber din handledare på GA hjälpa dig välja tema som skulle passa in på Ekonomi- och/eller Samhällsvetenskapsprogrammet och som du i så fall ska kunna använda in i examen från ett av de programmen.

    Kanske kan du träffa SYV på komvux och göra planering för nästa höst /studier på komvux för dig för nästa läsår/ redan nu; och diskutera med syv på komvux om vilket program din examen blir då från komvux; sedan kan du kanske, om din rektor så tillåter, skippa göra GA nu, utan du går det nästa år på komvux. Nu kan du i stället försöka få så många godkända betyg du kan i de kurser som du sedan får ta in i examen från komvux från Ekonomi- eller Samhällsvet.pr.

    Ännu ett alternativ är om du nu försöker byta till åk2 på gymnasiet - in i Ekonomi eller Samhällsvet.programmet. Fördelen här blir att du garanterat får läsa de kurser du behöver och du blir klar samtidigt som du skulle bli klar vid komvux studier... du förlorar ingen tid på det. På gymnasiet får du gratis lunch, åkkort (om du behöver) och behöver inte köpa dina läroböcker; på komvux får du ingen gratis lunch, inget åkkort och du kan behöva köpa dina läroböcker själv, om inte du lyckas låna dem på "bibblan", vilket kan bli svårt då många vill låna i stället för att köpa. Sedan är det inte garanterat att få plats på alla kurser på komvux; du kanske får plats på någon kurs, men inte på alla som du behöver. Det kan på så sätt ta lång tid innan du kan ta examnesbevis från komvux.
    Jag tycker att alternativet att byta program och börja läsa på Ekonomi- eller Samhällsvet.programmet nu, direkt (om plats finns och rektor tar in dig) är ett mycket bra alternativ för dig - bättre än att hoppas på att det löser sig via komvux-studier.

    Vänligen

    Julia SYV