SM
    Hej! Går andra året i gymnasiet, naturvetenskap programmet, född 1998. Har läst modersmål sedan första året fram tills nu, undrar nu om jag gynnas med att ha läst modersmål? Kommer mitt moderspråksbetyg räknas med när jag ska söka till universitet?
    • Ludmila : Tips: fråga på skolan om du kan läsa eller göra prövning i ditt modersmål men som Moderna språk - för Moderna språk 3 och 4 får du meritpoäng.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    se i programplanen för Naturvetenskapsprogrammet - och du ser

    1) Moderna språk, 100 poäng, är en obligatorisk kurs - som måste ingår i Examensbeviset från Naturvetenskapsprogrammet.

    I stället för Moderna språk kan man läsa en kurs Modersmål.

    2) Modersmål ser du inte någonstans i programplanen, vilket betyder att kurser i Modersmål får läsas som kurser inom Individuellt val  eller så kanske läser du dem som "utökade kurser".

    Det finns följande kurser i modersmål på gymnasiet: Modersmål 1, Modersmål 2 och Aktiv tvåspråkighet.

    Betyg i vilken (eller vilka) kurser Modersmål du får och var de passar in i din studieplan, kan inte vi på Fråga SYV svara på. Du måste se i din Individuella Studieplan - om du läser Modersmål inom Individuellt val, eller om du läser Modersmål i ställer för Moderna språk eller om du läser kurs/kurser i Modersmål som "utökade kurser".

    Skillnaden blir om du läser Modersmål som en "utökad kurs" - då räknas inte betyg i ditt jämförelseral.

    "Utökade kurser" kan man läsa om man totalt läser under 3 år på gymnasiet - mer än 2500 poäng.

    Om du inte hittar din Individuella Studieplan, be SYV på din skola att skriva ut den åt dig och se - på vilket sätt (i vilken kategori) som du läser Modersmål.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare