Anonym
    Hej, min fråga handlar om ett framtida scenario. För tillfället har man rätt att skriva prövning för att höja sina betyg och på så sätt öka sina chanser att bli antagen till en högskoleutbildning. Hur blir det om reglerna ändras och prövningar inte längre tillåts för betygskonkurrens? Tror ni att tidigare genomförda prövningsbetyg kommer fortsätta vara legitima eller kommer rätten att få skriva prövning alltid att existera? Det är ju trist om det visar sig att man inte kommer att ha användning för det som krävt mycket resurser (tid/pengar) i framtiden.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,
    "satta" betyg gäller tillsvidare, oavsett om man fick betyget i slutet av en läst kurs eller genom prövning. Och att prövningar skulle "försvinna", känner vi inte till. Vi tror att prövning (i alla fall i någon form) kommer att finnas framöver - tillsvidare.
    Vänligen
    Julia syv

    • : Jag har nämligen skrivit prövning i matematik 2a istället för matematik 2b som finns i mitt examensbevis. Jag kommer alltså att alltid kunna använda betyget i 2a som ersättning för betyget i 2b vid ansökning till högskola?
    • Anna : I självaste Examensbeviset ändras inget, men du bifogar betyget i matte 2a till examensbeviset och då bör (om inte reglerna ändras framöver) betyget i matte 2a räknas in i stället för det i 2b (om betyget i matte 2a är Högre).