Hedvig
    Hej!
    Jag går idag i åk 8 och har en fråga om att komplettera upp betyg.

    Det ligger till såhär att jag har ämnet hem och konsumentkunskap i åk 8 nu på vårterminen och jag lägger två betygskriterier från A. Nästa termin gör jag mitt gymnasieval (tillfälliga) alltså från mina betyg i höstterminen av nian för att se om jag kommit in i någon av skolorna etc och saken är att jag inte kommer ha Hkk förens vårterminen därefter och är just nu lite desperat för att få A i Hkk för att höja mitt merit. Min fråga är kan man komplettera ett sådant praktiskt ämne med frågor etc. Eller är det bäst att fråga läraren om hennes synpunkt. Vad är era tips?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hedvig,

    det är de betyg som kommer att finnas i ditt Slutbetyg från Grundskolan, som verkligen spelar roll. Om du kommer att läsa Hem- och konsumentkunskap under vårterminen i åk9, då är det det betyget som du får i slutet av maj i åk9 som verkligen spelar roll.

    Preliminär ansökan och antagning är mest för att gymnasieskolorna ska planera för antal utbildningsplatser (de tittar på vad elelverna vill ha och försöker anpassa antal utbildningsplatser så att så många som möjligt ska komma in på sina första val) + att antagningskanslierna ska se att det funkar rent praktiskt att ta emot ansökningar och skicka ut besked om antagning; det som generalrepetition av en föreställning, kan man säga, men det är de "riktiga" betygen, dvs de betygen som kommer att finnas i ditt Slutbetyg fårn gymnasiet som kommer att avgöra om du får plats på den gymnasieutbildning som du söker i första hand, eller inte.

    ang. betygssättning så är det helt och hållet läraren som bestämmer. Prata med din lärare. Säg att du är mycket motiverad och är beredd att göra extrauppgifter, komplettera och göra allt du kan för att läsa dig så mycket som möjigt - för att du vill ha så bra kunskaper som du kan få och betygen "följer" därefter... Alla lärare förstår nog ändå att eleverna vill ha så höga betyg som möjligt! :)

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Om du vill se alla gymnasiala utbildningar både i Sverige och svenska skolor utomlands - var god gå in på www.gymnasieguiden.se - där du också ser >>>>Öppna hus och andra elevent som har med gymnaseival att göra.

    Bästa hälsningar

    ANNA