Charlie
    Hejsan!
    Jag har inte kunnat gå gymnasiet, är nu 18 år och ska börja Allmän Kurs på en folkhögskola. Men mina fråga är, kan jag komplettera min Allmänna Kurs med kurser från Komvux? T.ex, jag läser allmän kurs, men fattas biologi 2, kan jag läsa det efteråt och söka till utbildningen jag vill ha på högskolan? Eller kan jag göra en prövning, och ansöka till högskola/Univ med både kursen från Komvux och Folkhögskolan?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Charlie,

    fråga på folkhögskolan om du kan läsa även biologi 2 ... kan du inte det, så kan du läsa eller göra prövning i biologi 2 på komvux.
    Det går inte att "sammanföra" omdöme från folkhögskola och betyg från komvux. Om du får omdöme om Grundläggande behörighet så är det den "siffran" - upp till max 4.0 som du söker till högskola /i BF-urvalsgruppen/. Att du är behörig kan du bekräfta genom studier på komvux, studier på naturvetenskaplig basår på högskolenivå eller genom prövningar.
    Vänligen
    ANNA

    • : Tack så mycket för svaret! Så det betyder att jag antingen söker på Folkhögskolan eller på Komvux? Så om jag vill komplettera så får jag göra prövningar eller kurser, så kan jag söka via komvux istället?
    • Julia : Du söker i den urvalsgruppen inom vilken du uppfyller Grundläggande behörighet. ... För att söka i Betygsgruppen (BI eller BII) måste man uppfylla Grundläggande behörighet genom Examensbevis från gymnasiet eller komvux.
    • Julia : Har man både Examensbevis som ger Grundläggande behörighet och även Omdöme från en folkhögskola - kan man i så fall prövas både i BF och i BI och/eller BII urvalsgrupperna.