Carl
    Hej! Jag har ett litet problem på halsen. Jag är intresserad av att läsa på handelshögskolan i Stockholm. Jag har alla behörigheter (1,95) på högskoleprovet, samt kommer att ha 17.0 i meritvärde utan extra meritpoäng. Mitt problem är att jag även behöver betyget C i Matematik 3c samt C i spanska 3. I dessa två ämnen har jag tyvärr endast D. Kan jag läsa upp dessa betyg på gymnasiet (är det tillåtet rent lagligt)? Ifall jag måste göra en prövning via komvux så undrar jag ifall det är tillåtet att göra samtidigt som man går på gymnasiet?

    Tacksam för svar

    2 Svar

    Saga SYV

    Hej Carl,

    det är tyvärr inte tillåtet att göra prövningar /eller läsa kurser/ på komvux när man går på gymnasiet, utan endast Efter det att man gått ut gymnasiet.
    Ang. matte så skulle jag rekommendera matte 3b i första hand - därför att b-spår är inriktad mot ekonomi (och c-spår mot naturvetenskap); och det är dessutom lättare att få högre betyg i 3b än i 3c, säger många elever.
    Du går kanske på ett program där man läser c-spår i matte, stämmer det? I så fall måste du ha betyg i just 3c (om inte rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program för din del). Jag gissar på att du kanske - tyvärr- redan går i åk3, stämmer det?
    Saken är den att beslut om Individuellt anpassat program får rektor fatta t o m slutet av åk2. Om du går åk2 på gymnasiet nu, så kanske kan du prata med rektor - och förhoppningsvis kan rektor hjälpa dig genom individ.anpassat program (som egentligen är till för att inte i onödan förlänga studietid för elever som byter program).

    Om det är så att du idag går i åk3 och redan har betyg i spanska 3 och matte 3c - och det är D-betyg (om jag förstår dig rätt) - så har vi en svår situation. Det är nog så att du behöver i så fall göra Prövningar via komvux under nästa läsår - och kan söka till högskola till hösten 2019 i stället. Suck! :(

    Jag förstår att det måste kännas "surt"... men jag vet faktiskt inte vad som kan göras. Prata med din rektor. Förklara situationen och vi får hoppas hen kan göra undantag och låta dig göra prövningar på gymnasiet, på din skola, alltså... det är i så fall ett Undantag och rektor måste inte gå dig tillmötes. Men vi hoppas och håller tummarna!

    vänligen

    S. :)

    • : Ja jag går just nu 3:an på gymnasiet. Håller med om om att det skulle vara väldigt olyckligt ifall jag behövde läsa komvux nästa år när det egentligen hade varit smidigast att bara göra om kurserna nu. Ifall jag förstår dig rätt så är det tekniskt sätt möjligt att rektorn låter mig göra prövning på matte 3c och spanska 3 nu under gymnasietiden?
    • Anna : Undantag kan göras. Det heter "undantag" av en anledning. Men du har inte rätt att kräva det. Kan tyvärr vara så att rektor säger Nej. Det är dyrt och besvärligt för skolan att erbjuda prövningar, därför säger de Nej om de kan säga nej och i detta fallet kan de säga nej.
    • Anna : Jag har nu skrivit ett nytt svar till dig.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Carl,

    enligt reglerna har elever RÄTT ATT GÖRA PRÖVNING UNDER SIN GYMNASIETID i 2 fall
    - om eleven fick F betyg
    eller
    - om kursen är inskriven i elevens individuella studieplan men eleven fick ej möjlighet att läsa kursen /ett typiskt exempel är att läraren saknades... eller eleven var sjukskriven under större delen av kursen/.

    Ditt fall "faller" inte under någon av de 2 punkterna.
    Du fick inte F-betyg; du fick också möjlighet att läsa kurserna.
    Därför har du inte rätt att kräva att göra prövning.
    ***

    Jag kan förklara varför jag tror att rektor kommer att säga Nej på din fråga; om du får göra prövningar,när du inte har rätt att göra dem, då borde alla andra elever på din skola /för rättvisans skull/ också få göra prövningar - alla som så önskar. Och i så fall ska lärare inte ha någon tid att bedriva vanlig undervisning, utan ska endast förbereda för prövningar och genomföra prövningar. Det håller inte... Dock förstår jag dig och jag blir jätteglad om du får göra prövningar. Just i ditt fall blir du inte behörig till din utbildning utan lägst C betyg. Det förstår jag. Dock är det inte gymnasiets uppgift att ge behörighet till just en specifik eftergymnasial utbildning, utan gymnasiets uppgift är att ge eleven möjlighet att läsa kurser för att eleven ska kunna uppfylla kraven för Examensbevis. med D-betyg i dina kurser uppfyller du kraven för examensbevis, och då har gymnasieskola uppfyllt sin skyldighet.

    Om du var rektor på egen din skola...? Hur skulle du göra? Skola har mycket begränsade resurser. Andra elever kan mycket väl också kräva göra prövningar, trots att de har godkända betyg. De kan också säga att de vill söka till "handels", kanske endast för att få göra prövningar i vissa kurser... - eller så vill då på riktigt söka till "handels". Jag tror dig, att du vill bli behörig. Men rektorerna vågar oftast inte "öppna den porten" - om någon elev får ett Undantag beviljad, då är det sedan mycket svårt att säga Nej till andra elever som också ber om ett undantag.
    Därför tror jag tyvärr att det blir ett Nej på din fråga. och du kan inte göra så mycket åt saken, tyvärr.

    Det jag tror du kommer behöva göra är att anmäla dig till prövningar via komvux. Att just LÄSA kurser på komvux kan du Ansöka om, men det är vaga troligt att du blir antagen till att läsa kurer. Men du kan söka möjlighet att göra prövningar; ibland är det svårt att hitta var man kan göra prövning. Många vill göra prövningar och det är lärarbrist, tyvärr. Så det kan tyvärr inte garanteras till 100% att du ska få göra prövningar heller... jättetråkigt, verkligen!
    Jag önskar att det vore annorlunda, men vi får dagligen besked om att folk ej hittar var de kan göra prövning. :(

    Hoppas någonting i våra svar blir till hjälp! Det är verkligen inte roligt att behöva ge negativa besked.

    ANNA