Simon

    Jag har ett ofullständigt studiebevis från ekonomiprogrammet på gymnasiet, godkänd i engelska, svenska och matte 1. Jag undrar vad jag måste göra för att få en högskoleförberedande examen om jag kompletterar på komvux?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Simon,
    du måste göra Planering mot examensbevis - tillsammans med SYV på komvux.
    Kursen idrott och hälsa 1 får ej ingå i exam.bevis från komvux.
    Totalt måste du uppnå 2400 betygsatta poäng (motsvarande 3 års studier på heltid).
    Svenska behöver du ha godkända betyg i Svenska 1, 2 och 3
    Engelska - i Eng 5 och 6
    Matematik - Matte 1 räcker, men frågan är då vad du vill läsa på högskolan sen? Om det är ekonomi du vill läsa på högskolan, då behöver du godkänt betyg i Matematik 3; och i så fall är det bra att ta in matte 2 och 3 in i ditt examensbevis.
    *****************
    Du kommer behöva ha godkänt betyg i Gymnasiearbete också. Tema för GA måste stämma överens med "ditt program".
    Om du har få godkända betyg från gymnasiet, kan du välja ett annat program, än ekonomiprogrammet.. . GA gör man i slutet av sina studier.
    Om du ännu inte vill eller kan bestämma mot vilket program du vill läsa - kan du i så fall söka läsa Samhällskunskap 1b; Historia 1a1 (det är minimi vad man kan ha inom historia), men du kan direkt läsa en större kurs Historia 1b; Religion 1 måste du också ha betyg i.
    Inom Naturkunskap - så är det antingen Nk1b eller fysik, kemi och biologi man ska läsa och få betyg i.
    Alla betyg behöver inte vara godkända betyg, men det är inte många F-poäng (max 150p) som man kan ha i exam.beviset från komvux. Alltså av 2400 p. måste minst 2250 p. vara betygsatta med E eller högre.
    GA måste man tvunget ha E i.
    Och likaså i svenska 1, 2 och 3 och i engelska 5 och 6 och i matematik 1.
    I andra kurser kan man ha F betyg i, men inte för många F.

    Vänligen
    ANNA