Julia
    Hej! Jag gick ut gymnasiet nu i 2017. Jag gick naturvetenskapliga linjen men fick f i matte4, matte5, kemi2 och fysik2. Detta gjorde så att jag inte fick någon gymnasieexamen och kan därför inte söka vidare på högskola. Angående meritpoäng så skulle jag behövt 200p till för att få ut min gymnasieexamen. Min fråga är: om jag pluggar på komvux, måste jag då plugga de kurserna jag fick f i för att komplettera min gymnasieexamen eller kan jag välja vilka kurser jag vill så länge jag får ihop till 200p?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Julia,

    ingen av de kurser där du fick F är obligatorisk för examen från komvux; du kan läsa andra kurser.

    Men jag råder dig att göra planering av Examensbevis med SYV på komvux - på förhand, innan du söker kurser på komvux och börjar läsa.

    Jag tror inte heller att 200 poäng räcker, utan du måste läsa minst 250 poäng. Detta pga Kurs i Idrott och hälsa 1 får ej ingå i examen från komvux.Av de 2400 p. som examen på komvux innehåller kan du max ha F i 150 p.

    Du har nu F i 400 p. Om du läser 200 poäng; har du 200 p. F kvar och det är för mycket för att kunna få examen från komvux.

    Mvh

    SYV