Camilla
    Min dotter 18 år har just gått ut gymnasiet. Hon gick ett yrkesprogram. Hon har F I idrott, matte 1a, entreprenörskap och historia 1a. Hon valde att inte läsa ett 4:e år. Vad är bästa alternativet för att komplettera sina studier för att få en yrkesexamen? Hon funderar på komvux. Hon har adhd och behöver hjälp med struktur osv. Vilken hjälp kan hon få med fortsatta studier?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Ta gärna kontakt med komvux i den kommunen där din dotter är folkbokförd.

    I examen från komvux får inte Idrott och hälsa 1 ingå; de övriga kurser som din dotter har F i borde gå att läsa på komvux; i matematik 1 måste man ha godkänt betyg för att det ingår i kraven för examensbevis.

    En kurs i historia kan ingå i examensbevis med betyget F. En kurs i Entreprenörskap kanske går att ersätta med en annan kurs.

    Vi rekommenderar göra planering mot examensbevis tillsammans med syv på komvux. Syv på komvux kan, förhoppningsvis informera om vilken hjälp med studier din dotter kan få eller så bokar hen tid för din dotter hos kurator eller hos en speciallärare.

    • : Vad menas med att i examen från Komvux får inte betyg i Idrott och hälsa 1 ingå?
    • Julia : Det är ändring i reglerna: i Examensbevis från Komvux som utfärdas 1 januari 2017 och senare, får ej kursen idrott och hälsa 1 ingå. Innan 1 jan 2017 fick den ingå.
    • Julia : Det är 100 p. färre som krävs för examensbevis från komvux, jämfört med examensbevis från gymnasiet. På gymnasiet måste man ha 2500 betygsatta poäng; på komvux - 2400. Och det är just kursen idrott-och-hälsa 1 som "går" på 100 p.