Nettan
    hej
    Just nu så håller jag på att komplettera Matte 2a för att sedan kunna söka till lärarhögskolan! Mitt lilla problem är att jag har väldigt svårt för matematik och undrar om det finns andra vägar som kan tas för att kunna uppnå drömmen. kan kam läsa till lärare med inriktning mot fritidshemmet å sedan komplettera upp kurserna som man saknar för att bli en behörig grundskollärare?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Annette!

    Det finns ingen sådan "vanlig väg" men du kan fråga Studievägledare på lärarutbildningen på den högskola/universitet där du vill läsa om ditt förslag skulle vara möjligt att genomföra. Högskolorna & universiteten har ganska stora befogenheter i att bevilja olika sortens undantag och jag kan inte säga att det är omöjligt att göra så som du önskar. Du kan också få ett Ja på någon högskola och ett Nej på en annan - på samma fråga.

    Eftersom du ansöker i så fall om undantag, finns det inga garantier på att det skulle kunna ordnas på det sättet som du vill.

    Jag hoppas det går bra och att du får ett positivt svar från högskolans Studievägledare!

    Lycka till och vi på Fråga SYV lovar att hålla tummarna för dig!

    ANNA