Alicia

    Hej! Jag hoppade av gymnasiet och har inte fullständiga betyg från 1an. Jag testade en folkhögskola men den funkade inte för mig, men om jag vill börja på en ny skulle jag behöva göra om ettan IGEN vilket jag inte orkar. Skulle det gå att tenta av de ämnen jag saknar från ettan för att få börja i tvåan på en folkhögskola?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej! folkhögskolorna "sköter sig själva", kan man säga; varje folkhögskola är som ett "annat företag" - och mycket bestäms på skolan, lokalt. Folkhögskolorna lyder under Folkbildningsrådet och visst finns det regler men de är komplicerade och så kan också finnas undantag.
    Som regel, läser man 3 år på en folkhögskola, om man börjar på en Allmän kurs som leder till Omdöme om grundläggande behörighet, men om man har goda förkunskaper kan man bli klar på kortare tid (som kortast på 1 läsår).
    Det brukar gå till så här: man söker till en Allmän kurs och innan man blir antagen kan tester/intervjuer äga rum, eller så blir man ANTAGEN först och personal på folkhögskolan "utreder" vilka förkunskaper man har och lägger upp studieplan "därefter".
    Tyvärr kan vi på FRåGA SYV inte ge ngt mer detaljerad svar än så, ang. studier på folkhögskolornas Allmänna kurser.
    Det jag jag säga är att du kan söka till många olika folkhögskolor och få olika svar och olika upplägg av dina studier på en allmän kurs, beroende på vilken folkhögskola du kommer in på. FHSK är statliga och det spelar därför ingen roll vilken kommun du är folkbokförd i; FHSK utanför stora städer har ofta Internat/studerandeboende.

    Känner inte till att det skulle finnas några "allmänna tester" för att skippa första året på en allmän kurs på en folkhögskola; inte ens om man har godkända betyg från år1 på gymnasiet (eller om man fick de betygen genom prövningar) kan det garanteras att skippa första året eller bli klar med allmän kurs snabbare än på 3 år.

    Vänligen
    ANNA