Åsa
    Hej, jag har läst 3år ekonomi /juridik och inser nu till högskolevalet att jag behöver komplettera med matte 3 samt naturkunskap för att kunna söka fler program. Nu undrar jag hur betygen i dessa ämnen / min slutliga total räknas?

    Läggs de bara på alla andra ämnen eller tar jag bort ett par ämnen så att alla söker på lika många?

    Hamnar jag där efter i Komvux -facket när jag söker in till universitetet? Eller i vilken kategori hamnar jag?

    Är det annars något som jag bör tänka på alt. veta om och känna till när jag söker komvux eller distans studier för komplettering?

    Tack för en bra sight

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Åsa!

    Det är två olika alternativ och olika regler:

    1. om du får Examensbevis från gymnasiet

    eller

    2. om du får Studiebevis från gymnasiet.

    Det fullständiga dokumentet (och som är Mål för gymnasiestudier) är Examensbevis. Examensbevis från högskoleförberedande program ger Grundläggande behörighet. Om du sedan läser kurser för Särskild behörighet (i ditt exempel Matte 3 & Naturkunskap 2) får du betyg i de två "tilläggskurser" på ett separat dokument från Komvux eller från Prövningsenheten. Betyg i kurserna Ma3 och Nk2 kommer att räknas in i ditt Jämförelsetal. Du prövas i BII (kompletteringsgruppen) - när du söker utbildning som kräver Ma3 och/eller Nk2.
    När du söker utbildning på högskola, som inte kräver Ma3 och/eller Nk2, kommer du prövas i BI och BIex grupperna med det Meritvärde du har på ditt Examensbevis och prövas även i BII gruppen med det högre meritvärde (pga Ma3 ger också meritpoäng>>). Dock om du redan innan du läste Ma3, hade max i merit>>, då påverkar inte betyget i Ma3 ditt meritvärdet - och då räknas inte det betyget in (och du prövas inte i BII gruppen, utan bara i BI och BIex grupperna).

    Om du får Studiebevis, då har du inte Grundläggande behörighet. Du kan läsa på Komvux och få Examensbevis från komvux - i det beviset kan Ma3 och Nk2 kurserna ingå som "vanliga kurser", inte som komplettering.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp och önskar dig Lycka till!

    L. :)

    Liselotte
    • : Stort tack! Nu förstår jag :-)
    • Liselotte : Så bra! Jag tyckte att de blev en ganska komplicerad förklaring (men reglerna är krångliga och många olika "varianter" förekommer, beroende på bl a vad den utbildning kräver som du söker till just då...). Jag är glad att du förstod och hoppas mitt svar hjälper dig! Lycka till! L. :)