Randi
    Min son i åk-9 vill läsa teknikprogram och saknar ca 60 poäng just nu (han har ca 160 poäng) för att ha det som är lägst i meritvärde på teknikprogram i Malmö och Lund - hur kan han komplettera efter åk-9 - han är skoltrött och 'orkar inte plugga' men vill inte gå något yrkesprogram. Han har inte läs-och skrivsvårigheter, vilket har blitt utredd av skolpsykolog. Han har dessutom F i tyska genom 3 år och kommer hem med åtgärdsprogram som vi vägrar att skriva under eftersom de inte innehåller något vettigt, men t.ex. förslag på att låna tyska böcker på bibliotektet - jag är själv språklärare och vet att det inte är där man börjer. Han har C och B i engelska och har annnars inte problem med språk. Hur hjälper vi honom bäst? Vår viktigaste fråga är: Hur kan han komplettera sina ämnen från åk-9 för att få upp sina poäng ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Randi!
    Det är vårterminens betyg i åk9 som ligger till grund för antagning till gymnasiet, dvs ingen vet var antagningsgräns kommer att hamna.
    Det viktigaste är att bli Behörig, dvs få lägst E i de rätta ämnena. 12 betyg räcker för ett högskoleförberedande program.
    Ett sätt att gå till väga är att be skolan göra anpassad studiegång så att eleven läser färre ämnen och har mer tid och ork för de ämnena han läser.
    En annan möjlighet är prövningar. Får man högre betyg på prövningen än på kursen, är det det högre betyget som gäller.
    På teknikprogrammet läser man det avancerade spåret i matte och fysik och kemi. Att gilla de ämnena och ha relativt lätt för dem är nästan ett krav, annars kan det bli svårt att klara studier på teknikprogrammet.
    Se också på fler skolor dvs pendla lite längre, dvs ta in flera alternativ i gymnasieansökan. Jag kan ge förslag på skolorna som i Skåne erbjuder teknik.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=8&orientation=&vocation=&variant=&county=Skåne+län&order=school ser jag 29 skolor i Skåne som erbjuder Teknikprogrammet.
    Kolla upp sina kunskaper i matte kan man på www.matteboken.se

    Och det är prövning som mäter åk9 kunskaper dvs för hela nian som det är värt att satsa på för att det är enbart de betygen som gäller och inte betyg från tidigare terminer.
    Med frågor om prövningar vänder ni er till E-post: [email protected]
    Tel: 040-34 49 95

    Vägledningscentrum
    Föreningsgatan 7A
    211 44 Malmö
    Vi har varit i kontakt med Skolverket vid flera tillfällen om just en ? Om att gå om åk 9.
    Vi fick fram att det är rektors beslut som gäller, rektor på grundskolan, men att rektor får besluta bevilja gå om åk 9 endast om eleven ej blev behörig till yrkesprogram, dvs saknar godkända betyg i svenska, engelska, matte eller att har godkända betyg i färre än 8 ämnen. Även då betyg saknas får rektor besluta att inte bevilja gå om på grundskolan, utan hänvisa till gymnasiets introduktionsprogram.
    Om jag förstår det rätt så finns det även ett alternativ att läsa i Danmark ...
    Om din son söker till gymnasiet i Sverige med danska grundskolebetyg, kommer gymnasieansökan bedömas som ansökan med utländska betyg. I det fallet är det i första hand behörighet som fastställs och man kan gå förbi kön med enbart godkända betyg och få plats på gymnasiet. Detta pga det inte finns något sätt att med säkerhet bedöma betygsnivåerna i olika länder.
    Så godkända grundskolebetyg från Danmark plus bevis på att man kan svenska motsvarande godkänt i åk9 - kan ge plats på gymnasiet.
    Ni kan höra med gymnasieantagningen om det.
    Kontaktuppgifter till gymnasieantagningen i Malmö är Storgatan 20, vån 2
    Epost: [email protected]
    Tel:040-34 33 90
    Som reglerna är nu, kan din son söka till gymnasiet i Sverige tills han blir 19 år men han söker på grundskolebetyg. Prövningar kostar 500kr/styck. Man blir anvisad till prövnings ställe från vägledningscentrum om man är skriven i Malmö och ovan har jag givit kontaktuppgifter till vägledningscentrum.
    • : Tack Milla! - men kan han byta skola för att ta prövningar? - vi försökte detta innan sommaren i åk-8 men hittade ingen där han kunde få plats - vi upplever inte han får det stödet han behöver, därför vill de nog heller inte anpassa en studieplan just för honom - han gillar matte och no-ämnen och sin lärare i dessa ämnen, men får ändå inte upp betygen - om vi ser på skolor lite längre bort blir det Teknik-program (T.ex. Polhemskolan) som har ännu högre meritvärde än där vi bor..
    • Milla : Har ni varit i kontakt med utbildningsförvaltningen i er hemkommun? Om bi inte är nöjda med er grundskola, vänder ni er dit.
    • Milla : Jag skriver utökat svar.
    • : ps - varför hittar man ingen bra svar på nätet angående att gå om åk-9 - varför är detta så kontroversiellt om man har ett barn som är skoltrött?
    • : Tack! - Detta betyder mycket!
    • Milla : Läs mitt utökat svar, ovan.
    • : Tack för dina svar! - jag söker dock fortfarande information om att gå om åk-9 eller alternativ till gymnasiet och möjlighet att komma tillbaka till gymnasiet ett år senare - för att ett ungt människa kan bli lite mer mogen och medvetet om vad som är bäst för en själv - vad händer om han t.ex. läser ett år i Danmark på en såkallad "Efterskole" (vilket vi inte är säkre på om han har rätt till eftersom vi är svenska medborgare)
    • : Han har en bokad tid med SYV på måndag - men allt detta är något vi har funderat på länge och inte hittar svar på..
    • Milla : Bra att ni bokade tid hos SYV och ni får gärna återkomma till oss sen.
    • : ok tack!
    • : nej nej - det är inte så jag menar - en efterskole i Danmark är en temaskola utan betyg - en åk-10 för de som inte har bestämd sig eller som bara vill göra något annat ett år än att gå i en vanlig skola - han har alltså sina svenska betyg kvar men går i en dansk skola som är en sorts folkhögskola ... men kan han utan vidare komma tillbaka till det svenska gymnasiesystem? - och ev ta prövningar på en annan skola än där han går nu för att få upp sina betyg...
    • : Tack även för svar angående rättigheter till gymnasiet till 19 år och prövningar! - jag har skickat mail till vägledningscentrum.
    • Milla : Se om preparand på IM är av intresse http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/preparandutbildningen
    • Milla : Den här söker man via kurator på sin skola http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ
    • : Angående att gå om åk-9 kan jag förstå att det inte är relevant eftersom han har godkände betyg i kärnämnen mm - det är endast 1 ämne, mod. språk han inte har godkänd i.
    • : Tack så mycket för den tid du har lagt på att ge mig svar! - detta är mycket värdefullt och det finns mycket vi kan gå vidare med nu!
    • Milla : Bra om mitt svar blir till hjälp!:)
    Läs alla kommentarer