Jasa

    Hej Jag skulle komplettera min ssk utbildning från mitt hemland i sverige och studera 1 år i universitetet. Men jag blev reservplacerad 2 gånger och jag är behörig. Jag har studerat gymnasiet i sverige och sv3, eng och är grundläggandebehörig. (Min fråga är om jag vill bytta utbildning till t.ex. biomedicinsk analaytiker eller utvecklingsstudier finns det möjlighet att validera för att stuera mindre kurser. Isf var kan jag validera?)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jasa,
    mitt råd blir att du söker till de utbildningar som du är intresserad av - t.ex till programmen som utbildar till biomed.analytiker eller till de programmen som utbildar inom utvecklingsstudier och om du blir Antagen kan du ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" och du får i så fall svar om du kan hoppa över några delar av programmet. Att få bedömning på förhand - om din utbildning skulle kunnat bli kortare om du blir Antagen, går oftast inte att få. Men du får gärna kontakta studievägledare och utbildningsansvariga på de utbildningar som intresserar dig. Dock tror jag inte du får förhandsbedömning, men du kan kanske få ett svar om att inom utvecklingsstudier kommer nog ingenting bli tillgodoräknat från din utländska utbildning till sjuksköterska.
    Tips!
    Kika på yrkeshögskoleutbildningar till Specialistundersköterska och andra yh-utbildningar inom hälsa- och sjukvård samt inom socialt arbete. Utbud av yrkeshögskoleutbildningar finner du på www.yhguiden.se men jag kommer - nedan - klistra in snabblänkar till flera exempel på yh-utbildningar som kan förhoppningsvis bli av intresse för dig:
    yhguiden.se/resultat?Education.text=massage
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/specialistutbildad-underskoeterska-akutsjukvard
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/psykiatrispecialiserad-underskoterska-skotare-stodpedagog
    hermods-yrkeshogskola/stoedpedagog-ostersund
    yhguiden.se/utbildning/campus-varnamo/stodpedagog
    yh-region-kronoberg/psykiatrispecialiserad-underskoterska-skotare-boendestodjare-kronoberg
    yh-region-kronoberg/specialistunderskoterska-operation-anestesi-och-intensivvard
    yh-region-kronoberg/specialistunderskoterska-barn
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/medicinsk-fotterapeut
    hermods-yrkeshogskola/stoedpedagog-karlskrona