Basil

    Hej! Undrar ifall det finns kompletterande utbildning för tandtekniker med utländsk examen (Syrien)?

    • : Se gärna info på www.studera.nu som är lärosätenas gemensam hemsida. Vänd dig till studievägledning på de lärosätena där tandteknikerprogrammet ges.
    • Ludmila :

      Fick nu svar från en sakkunnig: inga kompletterande utbildningar för tandtekniker. Tandteknikers yrket är i Sverige idag (juli 2019) inte ett så kallat "reglerat yrke" därför tandtekniker från länder utanför EU behöver inte komplettera sin utbildning. De kan direkt söka jobb eller praktik. Info om vilka yrken som i Sverige är "reglerade" finns på Framtid.se/yrke/reglerade
      Ha en fin sommar! Med Vänliga hälsningar L.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Basil,

    om en kompletterande utbildning för tandtekniker med utländsk examen finns i Sverige, då borde den rimligen finnas på ett lärosäte, som, för övrigt, erbjuder Tandteknikerprogrammet som i dagens läge (i alla fall enl. info på Studera.nu) är Umeå Universitet, Göteborgs Universitet och Malmö Universitet.

    Hänvisningar/lästips:
    hemsida: Tandteknikerutbildning på MU
    hemsida: Tandteknikerprogrammet på GU
    hemsida: Tandteknikerprogrammet på UU
    lista på universitet som i Sverige erbjuder tandteknikerprogrammet
    info om kompletterande utbildningar från Universitets- och högskolerådet

    Om du fick bedömning om att din utländska examen behöver kompletteras - kan du, oavsett om speciella kompletterande utbildningar finns, vända dig till de lärosäten som i Sverige erbjuder Tandteknikerprogrammet: det är de här 3 universiteten - Umeå, Göteborgs- och Malmö.
    Det kan kanske finnas möjlighet att hoppa in i ett pågående program på ett av de universitet; den frågan kan du ställa till de utbildningsansvariga/studievägledningen på respektive universitet.

    Ett annat sätt att gå tillväga:
    - sök till Tandteknikerprogrammet "på ett vanligt sätt"; när du kommer in, ansök om Tillgodoräknande av tidigare utbildning.

    Daniel SYV

    Hej,

    vi fick nu svar från en sakkunnig att ngn kompletterande utbildning för Tandtekniker med utländsk examen finns ej. Det är i alla fall vad vi kunder få fram (just nu, den 8 juli 2019); det är inte otänkbart att en sådan kompletterande utb. kommer finnas i framtiden... vilket jag hoppas på.
    Idag kan man däremot söka till Senare del av Tandteknikerutbildningen på Malmö universitet. Se info på mau.se/LaterPart