L
    Hej,
    Efter komplettering på Komvux av Svenska 3 nekas min son examensbevis trots han har fullgort alla andra kurser i sin gymnasieutbildning. Som skäl anges att Komvux inte tillhandahåller alla de kurser han ha slutbetyg i från gymnasiet. Faktum kvarstår att han har godkänt slutbetyg i kurserna. Vilka konsekvenser får det för honom i framtiden att han endast har ett kompletterat studiebevis och inte ett examensbevis?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Studiebevis ger inte Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Och man kan därför - som regel - inte komma in på en högskoleutbildning i Sverige, för att det krävs Grundläggande behörighet.
    Dock, kan man uppnå grundläggande behörighet även genom Reell kompetens "en annan väg": 3 årig arbetslivserfarenhet efter det att man fyllde 19 år + några godkända gymnasiebetyg; se gärna info på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-väg.

    Om betygen var satta på gymnasiet, borde det gå att få fram dem.
    Kontakta rektor på den gymnasieskolan där ungdomen fick sina betyg. Det borde också gå att få hjälp på utbildningsförvaltningen i den kommunen där eleven är folkbokförd eller i den kommunen där eleven gick på gymnasiet /om det är olika kommuner/.
    Vilka betyg säger komvux fattas?
    Och kan inte ungdomen i så fall läsa de kurser på komvux, som enligt komvux "fattas"? Då kanske ungdomen kan få ännu högre betyg jämfört med tidigare och få högre meritvärde på de betyg som kommer finnas i hans examensbevis.

    Mvh

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    • :

      Sonen tog studenten 2018 med godkänt i allt utom Svenska 3. Detta kompletterade han på Komvux under hösten 2018 (erhöll C i betyg). Så nu har han i mina ögon en examen och grundläggande behörighet. Trots det kan Komvux inte skrivs ut ett examensbevis pga att de inte tillhandahåller alla kurser som ingått i hans utbildning. Dessa är ju godkända under hans tid i gymnasiet. Så egentligen har jag väl två frågor. Varför kan han inte få ett examensbevis? Och gör det någon skillnad att han har ett studiebevis + komplettering?

    • Anna : Studiebevis ger inte grundläggande behörighet. Om det är som du säger i din kommentar, ta Studiebevis + betyg i Svenska 3 till komvux och be om en ordentlig förklaring; Be att få träffa Rektor på komvux. Det är rektor som är ytterst ansvarig.
    • Anna : Vi på Fråga SYV vet inte hur Studiebeviset för din son ser ut. Du får välja att antingen skriva av alla kurser med tillhörande betyg från examensbeviset - i en ny fråga ... eller ta studiebeviset till komvux + betyg i svenska 3; boka tid hos rektorn, om övrig personal ger dig/er svar som ni tycker är fel. För övrigt, kan vi bara allmänt beskriva kraven som måste uppfyllas för att examensbevis från komvux skulle kunna utfärdas.
    • : Tack Milla & Anna för svar! Förstår att ni inte kan svara exakt i varje enskilt fall. Men menar ni att studiebevis + komplettering inte ger Grundläggande behörighet? Vad är det då för mening med att komplettera?
    • Anna : Man ska ta ut EXAMENSBEVIS. DÅ FÅR MAN GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET. Meningen med att komplettera är att man genom komplettering uppnår kraven för examensbevis och tar ut examensbevis från Komvux. Och då får man Grundläggande behörighet.
    • : Jag förstår. Efter att ha löst på Skolverkets hemsida och diskuterat med sonen förstår jag det som såhär.
    • Anna : Bra att du förstår nu. Lycka till!
    • :

      Sonen har varit i kontakt med Komvux och de ska räkna på det hela, men om jag förstår det hela rätt kommer han att få ut sitt examensbevis.

      Situationen är den att han har läst Samhäll med idrottsinriktning + idrottsspecialisering (ej NIO EL RIG) och de var osäkert på hur många betyg han fick räkna in. Han hade två F = -200p. Hans komplettering i Svenska 3 gör att han har -100 p. Eftersom han har läst fler poäng än vad som krävs för examen kan han ha -200p. Förvirringen uppstod pga det faktum att inte alla ämne räknas in i ett examensbevis från Komvux. Enligt det jag hittat på Skolverkets hemsida är det i sonens fall endast Idrott 1 som inte räknas in dvs minus 100 p. Det ger -200p. Så han kommer att få sitt examensbevis om jag förstått rätt. Håller tummarna för att Komvux kommer fram till samma sak!

      Tack för snabba svar och ursäkta de förvirrade kommentarerna!

    • Anna : Fråga SYV håller tummarna för er: för dig och din son! Lycka till!
    • Anna : Idrott och hälsa 1 får ej sedan 1 jan 2017 ingå i examensbevis från komvux, men då krävs det ju 100p. mindre på komvux (2400 p.).
    Läs alla kommentarer