Saga SYV

    Hej Soumik,
    om du gjorde ansökan till högskola&universitet senast 15 april - måste du komplettera din ansökan med Examensbevis senast 20 juni 2019. Examensbevis måste inkludera godkänt betyg i GA, gymn.arbete.
    Hur du skulle hinna med det - vet jag inte. Tror inte det är möjligt.
    ****
    Om du senare, "under sommaren", lyckas få ut examensbevis och din högskoleutbildning öppnar för SEN ANSÖKAN, vilket sker endast om antal behöriga sökande till utbildningen är färre än antal utbildningsplatser, kan du i så fall söka då och kanske t om komma in.

    ang. andra ansökningar - inom andra skolformer än högskola-universitet: t.ex yrkeshögskola kan ta in även utan examensbevis; se utbud av yrkeshögöskoleutbildningar på www.yhguiden.se - många yh har fortfarande ansökan öppen. Det finns ingen begränsning i hur många olika yh man får söka. Det går också att komma in på flera olika yh samtidigt och välja i så fall sen, vilken utbildning man tackar Ja till.
    mvh och lycka till!
    Saga