Moa
    Hej!

    Jag har en fråga kopplat till studie-och yrkesvägledning och hoppas att någon här kan hjälpa mig.

    Det gäller min pojkvän, som under skoltiden inte riktigt prioriterade skolan och missade en hel del poäng (900 av de 2250 obligatoriska). Nu vill han komplettera på komvux för att kunna läsa vidare och jag undrar om det finns några bestämmelser kring vad han måste läsa. Han gick tidigare VVS men är snarare intresserad av annat, exempelvis ekonomi och språk.

    Så frågan är då, måste han läsa de kurser han tidigare inte klarade inom VVS eller kan han välja andra så länge han läser poängen?

    Tack på förhand,
    Moa

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Moa!

    Har din pojkvän påbörjade gymnasiala studier innan år 2011 eller efter? Det är stor skillnad.

    Om han har betygen i betygsskala IG-MVG då kan har kanske fortfarande hinna få ett Slutbetyg, men det blir tufft - då sista dagen att få ut ett Slutbetyg är 1 jan 2017. Efter det måste man läsa mot Examensbevis om man vill få Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Vill din pojkvän få Grundläggande behörighet?

    För att det finns andra vägar: t.ex via Yrkeshögskola, som kan ta in även en obehörig sökande. Det är givetvis bättre att försöka bli behörig, men är man intresserad av en viss yrkeshögskoleutbildning, bör man söka - för man kan faktiskt komma in.

    T.ex om man är intresserad av en YH Teknisk företagssäljare, ser man under "behörighet": "Särskild behörighet är godkända betyg i kurserna Svenska/Svenska som andra språk B (eller 2) och Matematik A (eller 1). Vid avsaknad av formell behörighet, kontakta skolan för att ansöka om tillgodoräknande av arbetslivserfarenheter och ev.andra meriter."

    Men om din pojkvän vill få fullständig gymnasiekompetens, då är frågan om han vill ha Yrkesexamen eller högskoleförberedande examen (om han ska läsa mot Examensbevis).

    Att hinna få Slutbetyg innan 1 jan 2017 blir lite svårt, men kanske inte omöjligt - om han är bered att läsa på mer än heltid + göra några Prövningar samt om han tar IG betyg in i sitt Slutbetyg.

    Om han inte vill skynda & stressa mycket, då är det Examensbevis som gäller och här måste man först bestämma sig om det är vilktigt att få behörighet till högskola eller om man vill ha yrkesexamen.

    I vilket fall, så bör man göra Planering av Examensbevis med SYV på komvux i den kommunen där man är folkbokförd.

    Man behöver inte läsa just samma kurser som man fick IG i på gymnasiet.

    Om vi tar ett exempel: vi säger att din pojkvän vill få högskoleförberedande examen och han vill kunna söka utbildningar i Ekonomi på högskola. I så fall behöver han godkända betyg i Svenska 1, 2 och 3 (gamla kurser svenska A, B och C), Engelska 5 & 6 (gamla kurser Eng A och B), Samhällskunskap 1b (gammal kurs Samhällsk.A), Naturkunskap 1b (gammal kurs Nk A), Historia 1a1 (gammal kurs Historia A), Matte 1b (gammal kurs matte A) men även mer matte - för särsild behörighet för Ekonomi på högskola: Matte 2b och 3b (gamla kurser Matte B och C).

    För övrigt så försöker man med Examensbevis från komvux efterlikna ett av de högskoleförberedande gymnasieprogram. Se gärna på Programplan för ekonomiprogrammet men till skillnad från Examensbevis från gymnasiet, räcker det med 2400 poäng om man tar examen från Komvux.

    I normal takt (på heltid) skulle din pojkvän behöva läsa nästan 4 terminer, 2 år. Han kanske hinner på 3 terminer om han läser mer än på heltid + gör några prövningar.

    Innan man söker kurser på komvux, rekommenderar jag att han gör planering med SYV på komvux. Det är komvux i den kommunen där man är folkbokförd, som man väner sig till.

    Bästa hälsningar

    ANNA