Hej Emma,

    IB betygen förbättrar man genom re-takes. Kontakta din f d gymnasieskola, där du läste IB-diploma program, för mer info. eller IBO-organisationen.

    Om man inte är nöjd med sina IB-gymnasiala betyg och inte vill eller kan ta re-takes, då rekommenderar jag söka till Allmän kurs på en av folkhögskolorna, där man kan på bara ett läsår /som snabbast, om man har goda förkunskaper/ få Omdöme om grundläggande behörighet till högskola och söka sedan till högskola i BF-urvalsgruppe.

    • : Tack Anna! Frågan gäller ett av mina barn. Vad jag vet är retakes något skolan tillåter i undantagsfall (endast 2 retakes, utöver själva ordinarie IB examination, är tillåtna) och de kostar ca. 5000 kr per gång (ämne?). Om en IB student vill läsa upp ett enstaka betyg måste hen alltså då tenta av årskurs 3 på gymnasiet för att få gymnasiebetyg? Man kan ju tycka att de kan tenta av enskilda ämnen och att de skulle kunna ersätta IB betyget i samma ämne om gymnasiebetyget var högre. Men det går alltså inte?
    • Julia : Man kan inte "tenta av årskurs 3". För att få Examensbevis, måste man få ihop svenska gymnasiala betyg som motsvarar 3 års studier på heltid i svenska kurser på gymnasial nivå.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    IB- är Internationell utbildning, inte svensk utbildning. Kurser på IB motsvarar inte direkt de kurser man läser inom svensk gymnasieskola.
    Om man på sin IB-utbildning är behörig men pga för lågt meritvärde ej kommer in på högskola/universitet, kan man försöka satsa på Högskoleprovet, för konkurrens.
    ******
    Folkhögskola
    om man efter sin IB-utbildning inte är behörig till högskola/universitet och vill inte (kan inte) ta retakes, då är alternativet "folkhögskola" det bästa, tycker jag. Om man kommer in på en Allmän kurs, kan man på ett läsår uppnå grundläggande behörighet och få Omdöme; samtidigt kan man uppnå behörighet i vissa särskilda kurser, som t.ex fysik2 och matte4. Med omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola, prövas man i BF-urvalsgruppen; samtidigt kan man prövas också i HP, om man har ett giltigt resultat på högskoleprovet.
    Med goda förkunskaper kan man på en folkhögskola på ett läsår uppnå högt omdöme (4.0 är högst omdöme).

    komvux
    du/ni får gärna kontakta Komvux (i den kommunen där personen som det handla om, är Folkbokförd). jag är rätt säker på att komvux kommer antingen föreslå att personen läser i 3 år på heltid på komvux - mot examensbevis; eller läser vissa kurser på komvux och gör prövningar i andra kurser - för att få ihop till 2400 gymnasiala poäng (på heltid läser man 400 poäng per termin, 20 veckor).

    • : Snälla kan du hjälpa mig. Om man skulle kompletera i kumvux eller folkhögskola man kan bara beställa nya ämnen eller man kan upphöja sitt IB pöang så det kan motsvarar svenskt meritvärde, t.ex om man fick 36 kan man kompletera till 44 och tar det helt år eller helt tre år
    • Milla : IB- är Internationell utbildning som är uppbyggd på ett annat sätt än svenska utbildningar, man kan därför inte ha "delar" av IB och svenska utbildningar - för att uppnå Grundläggande behörighet. För Särskild behörighet kan man komplettera med enskilda svenska kurser men Grundläggande behörighet måste man helt och hållet ha från en av utbildningarna: antingen är det IB-diplom; eller Omdöme från en folkhögskola eller examensbevis från komvux. ... Du kan boka tid med syv på komvux och diskutera med honom/henne vad som är bästa att göra i just din situation. Lycka till!