Camilla
    Hej, skickar en fråga på min sons vägnar som går ut El- och Energiprogrammet nu i vår på IT gymnasiet Sundbyberg. Han vill studera vidare i höst och målet är Spelutvecklingsprogrammet på Skövde högskola. Han har högskolebehörighet men har hört att han behöver komplettera matematiken till en högre nivå och även läsa fysik. Vilken nivå i matte (3c?) och fysik (1a?) behöver han läsa på komvux för att få full behörighet? Tacksam för svar. Hälsningar Camilla

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Camilla! Då det finns ett antal olika inriktningar på programmet som har Olika behörighetskrav och på några av dem även krävs att göra Arbetsprover - så är det viktigt att veta Vilken inriktning man har tänkt sig. Och om det krävs Matematik 3 och Fysik 1a, då måste man skaffa sig godkända betyg i de kurser. Man kan göra det på komvux. Man kan också läsa på egen hand och försöka göra prövningar. Även folkhögskolorna kan ibland erbjuda läsa "enskilda kurser" fast oftast läser man på Allmän kurs på en folkhögskola där man också kan läsa in vissa särskilda behörigheter. Följande olika inriktningar på programmet på Skövde högskolan finns, se nedan:

    Man kan gå in på his.se/Utbildning/hitta-utbildning/vara-program och där välja det programmet som man i första hand är intresserad av och se exakt vilken särskild behörighet som krävs. Sedan måste man skaffa sig den behörigheten. Högskola tar inte in obehöriga.
    Men yrkeshögskola kan ta in även obehöriga. Så, om det alternativet kan vara av intresse - kan man kika på utbudet på www.yhguiden.se