Ogge

    Hej, Det är så att jag förmodligen inte kommer komma in på mitt önskade program på universitet nu i höst. Eftersom jag endast har 1.5 av 2.5 möjliga meritpoäng har jag funderat på att plugga till Tyska 4 som en ensamstående kurs på komvux. Hur kommer mina slutliga poäng se ut efter att man fått godkänt i tyska 4? Låt oss säga att jag i nuläget har 15.0. Kommer jag automatiskt ha 16 efter komplettering eller räknas denna komplettering från komvux på ett annorlunda sätt? Tack på förhand

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Ogge,

    betyg i kurser som ger meritpoäng räknas även in i ditt jämförelsetal. Om du idag har 15.0 i jämförelsetal - då är det som om du hade C betyg i alla kurser. om du får C betyg även i moderna språk4, så blir ditt meritvärde exakt 16.0 i så fall men om du får E i moderna språk 4, blir ditt meritvärde ca 15.8, och om du får A i den kursen - ca 16.2 alltså du får + 1.0 i merit/poäng men betyget påverkar även ditt jämförelsetal - så du vinner på att få så högt betyg som möjligt i mod.språk4.

    vänligen
    Julia syv

    • : Hej, igen
    • : Så det kvittar om jag kompletterar på komvux? Kommer jag fortfarande tillhöra BI? Jag vill bara vara helt säker att jag inte spenderar ett helt år om jag inte får 1(+-) extra i merit från tyska 4.
    • Julia : Om du redan innan komplettering är BEHÖRIG, provas du med ditt "gamla" (lägre) meritvärde i BI och samtidigt med "nya" (högre) meritvärde - i BII. Genom studier på komvux eller på en folkhögskola, kan man inte försämra sina chanser att komma in på en högskoleutbildning. Meritpoäng för tyska 4 får du i BII-urvalet. Detta om du inte redan, på annat sätt, har max i merit, som är 2,5.
    • Julia : Gör även högskoleprovet. Även om du gjort HP flera ggr, gör det en gång till. Det är det bästa resultatet av alla giltiga HP-resultat som gäller.
    Läs alla kommentarer