Josefin
    Hej! Eftersom jag ska läsa en kurs under hösten och komplettera med så jag kan söka in till VT18 till universitet så hamnar jag ju i en kompletteringsgrupp i urvalet. Läste på en hemsida att det är viktigt att ha bra betyg ifrån "början" och ångrar idag att jag inte läste denna kursen på gymnasiet. Men om jag söker in till HT18 hamnar jag då också i en kompletteringsgrupp?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Josefin,

    om du UTAN DEN DÄR KURSEN som du ska läsa nu, inte är Behörig, då kan du inte prövas i BI, direktgruppen, och det gäller, oavsett vilken termin - vårterminen eller höstterminen man söker till.

    Men om du redan nu är behörig, och läser kursen för att höja ditt meritvärde - i så fall prövas du i både BI och BII: utan kompletteringen i BI och MED KOMPLETTERINGEN i BII.

    Vänligen

    Julia SYV

    P.S: om du ångrar att du ej läste kursen på gymnasiet, så förstår jag det. Finns dock inget att göra åt det nu. :( Nu kan du försöka få så högt meritvärde. Gör också högskoleprovet. OBS! ansökningstid är kortare nu, t o m 1 sept. Ansökn.tid till högskoleprovet börjar 15 augusti.

    • : Hej! Så jag kommer alltid hamna i en kompletteringsgrupp? Även om jag läser klart kursen denna terminen och söker till HT18?
    • Julia : Om du inte har alla kurser som du behöver för behörighet i examensbeviset, då Kompleyyerar du. Ja, du kan därför inte prövas i direktgruppen utan prövas i kompletter.gr.