Joud
    Hej!
    Jag är 19 år och börjat på 1:an naturvetenskapsprogrammet i år. Jag fyller 20 under augusti 2019. Jag undrar om jag kan plugga på komvux efter det istället för att fortsätta i gymnasiet. Jag vill veta om det är snabbare att ta betyg och läsa kurser i komvux än i gymnasiet, och om det är lättare att få höga betyg?
    I Stockholm som jag vet måste man söka en kurs i komvux innan en viss tid för att bli antagen. Stämmer det för gymnasiala kurser? och hur många kurser kan man max läsa på ett år i komvux om man orkar mycket? Finns det möjligheter att läsa mer kurser på komvux än i gymnasiet för att få högre meritvärde? Hur många år kan man läsa på komvux?
    Om jag vill gå på läkarutbildningen är det bättre att läsa på komvux eller på gymnasiet?
    Hoppas att få utförligt svar :)
    Tack i förväg

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    gymnasieprogram är bekvämare att läsa än att söka kurser på komvux. Det är också ekonomiskt fördelaktigt - då du som gymnasieelev har rätt till gratis lunch och åk-kort plus att du behöver inte köpa dina läroböcker utan kan låna läroböcker på gymnasieskolan.

    På komvux har man inte rätt till gratis lunch; eller åk-kort eller gratis läroböcker; allt detta får man bekosta själv och det kan gå på flera tusen kr. per månad.

    En annan fördel i att läsa på gymnasiet är att du garanterat får plats på alla de kurser som du behöver för att ta ut examensbevis. Sådan förmån finns inte på komvux. På komvux söker man oftast separat in på varje kurs; och kanske inte får plats på någon kurs eller på några kurser, men inte på alla som man vill eller behöver läsa. På så sätt kan det ofta bli problem med studiemedel då man kanske kommer in på lite mindre än heltid - då har man rätt endast till 75% av studiemedel. Läser man på 74.9% av studietakt (kanske för att man ej kom in på fler kurser), har man rätt till halva studiemedel. På gymnasiet har man rätt att läsa på heltid.
    Jag tycker därför att du ska vara rädd om din gymnasieplats och göra ditt bästa i varje kurs du läser.

    Till Komvux hinner du söka sen... det finns endast nedre åldersgräns på komvux, man får inte vara för ung; men det finns inte övre - man kan vara hur gammal som helst och ändå få plats på komvux.

    Det är inte snabbare att ta examen från komvux. Endast Idrott och hälsa 1 kan man inte läsa på komvux och den kursen ingår inte i examensbeviset. Studier i den kursen på heltid skulle ta 5 veckor. Det är alltså 5 veckor (fördelade på 3 år) - som tiden är kortare (för att ta ut examensbevis från komvux, jämfört med gymnasiet).

    I Undantagsfall - om man är jätteduktig och mycket motiverad och även har tur och får plats på mer än heltid och sedan också orkar läsa på mer än heltid - så skulle man kunna ta ut examen snabbare på komvux, jämfört med gymnasiet.

    Sammanfattning
    Det finns flera fördelar i att läsa på gymnasiet, jämfört med komvux.