Marcus
    Ska söka nya kurser nu till Hermods efter en paus, och nu så beställer man kurser själv istället för att kontakta en SYV, när jag ska beställa så måsta välja ett syfte med mina kurser och jag vill bara vara 200% säker på att jag väljer rätt här så att det inte blir något fel.

    Jag fick inte 2500 poäng när jag gick i gymnaset, vilket betyder att jag har ett studiebevis(?), så jag vill studera i gymnasiekurser för att nå en examen med syftet att kunna ha bättre möjligheter när det gäller att söka jobb, och för att läsa vidare på högre studier.

    Mina relevanta alternativ är

    A) Behörighetskomplettering till högre studier
    B) Läsa mot slutbetyg
    C) Läsa mot yrkesexamen
    D) Läsa mot högskoleförberedande examen

    För mig så känns det som att A, B och D kan uppfattas som sant. Enligt beskrivningen för D så känns det som att det är alternativet jag ska välja.

    "Högskoleförberedande examen är på 2400 poäng. Högskoleförberedande examen gäller dig som påbörjat ett högskoleförberedande program inom gymnasiet eller läser kurser inom vuxenutbildningen som till övervägande del motsvarar ett sådant."
    ___

    Plus två små frågor till, man ska göra en individuell studieplan. Är detta något som är viktigt för ansökan eller är detta någonting som är mer för mig själv att reflektera och fundera på? Det står frågor så som "mål och delmål med mina studier" och "områden som du har kompetens inom". Jag har svarat så bäst jag kan men är bara nyfiken.
    ___

    Och så ska man svara på "När beräknas du vara klar med studierna?". Tror ni att de menar kurser jag beställer just nu, eller studierna som ger mig min examen, vilket kommer att behöva flera kurser efteråt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Frågan "När beräknas du vara klar med studierna?" syftar på När du uppnår målet med dina komvux-studier - exempelvis när du får ut ditt examensbevis.

    Eftersom du fick Studiebevis på gymnasiet - tror jag att du bör läsa mot Examensbevis från komvux. Om det är examensbevis från högskoleförberedande program eller från ett yrkesprogram - vet inte vi här på Fråga SYV utan det borde du veta själv.

    Individuell studieplan är bra att ha och göra tillsammans med syv på komvux; detta för att veta att man läser de rätta kurserna - om målet är att få ut examensbevis.

    Vänligen
    ANNA