Julia
    Hej! Läser just nu fyra kurser på Komvux (Fy 2, Ma 4, Ke 1 och Bio 1) och ska läsa fyra kurser till nästa termin (Sva 3, Bio 2, Ke 2 samt Gymnasiearbete). Det har varit väldigt stressigt med de har fyra kurserna, nästan för mycket på en gång på så kort tid, och jag tror inte att jag kommer avsluta med godkända betyg i alla ämnen. Jag undrar då vad skulle hända om, säger vi, jag skulle få F i t ex biologi 1. Blir jag då automatiskt av med min plats för biologi 2 nästa termin?
    Tack på förhand!
    • Liselotte : Det är skillnad mellan att läsa mot Examensbevis på Komvux - och på gymnasiet (ungdomsgymnasiet, alltså :). På Komvux finns det inte samma Program och det är lite friare.. färre poäng krävs och man kan välja lite friare och behöver ej hålla sig så "tajt" till den strikta strukturen som finns på gymnasiet. Du kan utnyttja den möjligheten (valfriheten) och tillsammans med SYV på Komvux sätta ihop en studieplan som passar dig bäst. *L*

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Julia!
    Den frågan får du ställa till Komvux där du läser för att
    förkunskaper till Biologi 2 är godkänt betyg i Biologi 1 och chansen att få godkänt betyg i Biologi 2 när man får F i Bio1 är inte stora.
    Å andra sidan, om du redan har en studieplan - så kanske blir du antagen till Biologi 2 (vilket sker på ungdomsgymnasiet - när man efter grundskolan läser åk1, 2 och 3 - inte allt för sällan får man fortsätta till nästa kurs även om man fick F i en "underliggande kurs").

    Vi hoppas du får godkänt och då försvinner din fråga, blir inaktuell.

    Men jag har en fråga till dig - varför läser du just de kurserna på Komvux (om du tycker det är lite för svårt och lite för mycket och du riskerar att inte få godkända betyg)?

    Hälsningar
    Mikael SYV
    • : Tack för ditt snabba svar! Jag får ta och fråga i skolan då. Det är en bra fråga. Svaret är att det enda jag kan tänka mig att bli i framtiden kräver att man läser de här kurserna. Men för varje dag som går, så förstår jag hur osannolikt det är att jag faktiskt kommer att uppfylla min dröm. Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra med mitt liv överhuvudtaget.
    • Julia : Om du berättar vilket Yrke det är du tänker på, ska vi försöka komma med något förslag... något som förhoppningsvis blir till hjälp för dig!
    • Julia : Jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    Julia SYV på FrågaSYV
    Hejsan, jag gissar på (utifrån din fråga) att du inte har Examen från gymnasiet - utan du siktar på Examensbevis från Komvux.

    Det är inte fördelaktigt för dig att "låsa in dig" med Examensbevis med "bara godkända betyg" - eller i alla fall med lågt meritvärde för att du får ej ta ut ett nytt Examensbevis från högskoleförberedande gymnasial utbildning.
    Om du vill ha Examensbevis vilket kan vara bra att ha för olika ändamål - så är det i alla fall bättre att tänka noga på vilka kurser som du ska ha med i det, så att du inte "låser det" med lågt jämförelsetal/medelvärde.

    Hör av dig och berätta om dina framtida planer. Vi ska försöka hjälpa dig!
    Julia, Syv på Fråga SYV
    Hej igen!
    Det är bra att du har en dröm och höga ambitioner!
    Dock kan det , precis som du själv skriver, bli ganska svårt.

    Saken är ju att det räcker inte att bara KOMM IN PÅ en viss utbildning, t.ex. till läkare.
    Sedan måste man hänga med under väldigt lång tid i hög takt och i klasser/grupper som oftast har lätt för matte, fysik, kemi, biologi - för att annars skulle de inte koma in på Läkarprogrammet. Varje dygn har ju ändå bara 24 timmar och man måste sova också någon gång... så kämpa hårt är bra men man måste också kämpa snabbt också! Om det tar längre tid för dig i vissa ämnen, som just alla krävs för att utbilda sig till ett visst yrke (i detta fall Läkare) - så kommer du inte att hinna, helt enkelt.

    Alla som kommer in på Läkarprogrammet blir inte färdiga läkare. Folk hoppar av eller blir avrådda från att fortsätta pga t.ex. för låga prestationer på utbildningen.
    Utbildningar till Läkare, Psykolog och Jurist är långa och svåra högskoleutbildningar.
    Läkare är längst av de alla. Bara Grundutbildning är på 5,5 år. Sedan är det AT-tjänsgöring som är studier&praktik på minst 18 månader, men ofta på 21 månad eller t o m på 24 månader. Det är, alltså, som kortast 7 år på heltid på högskolenivå och tempot är högt och resten av klassen är (de flesta A-betygselever i alla ämnen), eftersom så höga betyg krävs för att komma in.

    Jag vill absolut inte skrämmas eller "döda din dröm", men ingen mår bra av att sätta orealistiska mål.

    Jag kan inte bestämma vad du ska göra. Jag vill dock ge dig några råd. Fundera på vilka andra yrken som också kan vara av intresse för dig - kanske inom vården... Sjuksköterska? det finns vidareutbildningar - bl a till Barnmorska eller Specialistsjuksköterska, Operationssjuksköterska mm.

    Det finns många yrken som finns inom vården - ...
    och Psykolog jobbar ofta på liknande sätt som Socionom/kurator gör. Inte alltid och inte på alla arbetsplatser, men på vissa sätt har de liknande arbetsuppgifter. En framkomlig väg för dig kanske kan bli - att söka till Socionom som sedan ofta arbetar som Kurator http://www.framtid.se/yrke/kurator
    Det finns också många påbyggnadsutbildningar efter grundutbildning "socionom" - man kan t.ex. vidareutbilda sig till samtalsterapeut, familjebehandlare eller inom något annat område - mot att jobba med missbruksproblematik eller med ungdomar "på glid" eller om du vill söka jobb som kurator på en skola eller i någon projekt. Socionomer jobbar på väldigt många olika arbetsplatser och det är inte omöjligt att som vidareutbildad Samtalsterapeut att starta eget och bli sin egen arbetsgivare eller jobba som frilansande konsult.

    Hör av dig igen och berätta hur det går!
    Vi håller tummarna hårt för dig!
    • : Hej Julia. Tack för ditt svar. Det stämmer, jag har inte gymnasieexamen. Det du menar är att man inte får läsa upp en kurs på Komvux bara för att höja sitt redan godkända betyg, va? Enda alternativet vore då att göra en prövning. När jag började i gymnasiet, för länge sedan nu, så förstod jag inte vad som var så viktigt med skolan, betygen.. Jag hamnade i en djup depression pga flera anledningar och slutade bry mig om skolan, vilket resulterade i flera F, låg betyg, och flera byte av skola/program. Idag vet jag bättre, men jag är rädd att det är ändå för sent. Att bli läkare är det som jag mest vill, jag vet inte om det vore smartare att bara glömma det, då jag t ex inte är bra på fysik, finner det svårt att förstå, och matte är jag långsam med att förstå saker och ting. Men det känns så dåligt att bara ge upp. Sedan är jag även intresserad av juristprogrammet och psykologprogrammet. För att bli antagen till dem behöver man också ha höga betyg, dock på andra ämnen än naturämnen. Hade tänkt att, för nu, det kanske är bättre att fokusera på bio1+ke1 och försöka få så bra betyg som möjligt där, och göra upp någon plan för fysik och matte senare? Tack på förhand!
    • Julia : Tack Julia för din kommentar! Jag kommer nu att utöka mitt svar till dig. Läs om en liten stund. Hörs! :)
    • Julia : Läs mitt utökade svar ovan. Hör av dig om du har fler frågor! Lycka till med allt!
    • : Hej igen Julia. Jag har läst ditt utökade svar och funderat sedan dess på vad som är bäst för mig just nu. Och jag har bestämt att, först av allt, få en gymnasieexamen, och när det är klar, har jag förhoppningsvis hunnit reda ut vad jag vill göra i framtiden! Mitt nya mål är att få gymnasieexamen i naturvetenskapsprogrammet med inriktning vetenskap och samhälle, som känns mycket mer naturligt för mig än natur-natur.
    • : Jag har nu några frågor som jag skulle behöva svar till. Jag har godkända betyg i: -Engelska 5, 6. -Fysik 1a. -Historia 1b. -Idrott och hälsa 1. -Matematik 1a, 2c och 3c. -Japanska 1. -Modersmål (spanska) 1. -Moderna språk (spanska) 3 och 4. -Svenska som andra språk 1,2. Och läser för nuvarande biologi 1 och kemi 1 (matte 4 och fysik 2 också, men som sagt, satsar i stället på natur med inriktning vetenskap och samhälle). Då behöver jag ytterligare läsa: -Svenska som andra språk 3. -Religionskunskap 1. -Samhällskunskap 1b och 2. -Gymnasiearbete. -Engelska 7 (merit poäng). -"Natur ämne" (så som det står på skolverkets hemsida). Det är sammanlagt 2300 poäng. Om jag inte missminner mig, så är Komvux examen bara 2400 poäng, till skillnad från vanlig gymnasieskola (2500p.), stämmer det? Vilken kurs saknas? Kan jag ha mina befintliga godkända kurser för att få examen i naturvetenskapsprogrammet med inriktning vetenskap och samhälle? Vilket ämne kan/ska man välja för "natur ämne" ? Tacksam för svar! :)
    • : Sedan hade jag också tänkt att det kanske är bra om jag läser matte 2a, eller b, så att jag kan höja mitt nuvarande betyg (har E i ma 2c). Är det möjligt att göra det? Har dock sett på kurskatalogen att matte 2a inte finns med, utan bara b och c?
    • Milla : Du måste göra Planering av Examensbevis med SYV på komvux.
    • Milla : Du skriver att du har godkänt i matte 1a och 2c och 3c/ se om du har godkänt i matte 1c i stället?
    • Anna : Du behöver diskutera med SYV på komvux där du läser. Det är Rektor på komvux som skriver under Examensbevis från komvux och det är SYV som förbereder Examensbeviset. Vissa möjligheter finns att begära undantag. Rektors beslut krävs för att kunna byta ut Matte 2c mot Matte 2b eller 2a. Om komvux i din kommun ej erbjuder läsa matte 2a, kanske du kan göra prövning och ta betyg från prövningen in i Examensbevis. Detta måste du på förhand få godkänt på - från Rektor (via SYV). Annars kan det bli så att du läser fristående kurser & gör prövningar och sedan kan ej ta med några av betygen in i Examensbevis. Därför bör man på förhand göra en ordentlig PLANERING, och spara det dokumentet, en skriftlig planering - som är undertecknad av SYV på Komvux och blir ett officiellt dokument som du senare kan hänvisa till.
    • Anna : Det finns vissa regler men även finns det möjlighet till undantag och avvikelser - ibland - vad det gäller Examensbevis från Komvux. Rektors beslut gäller och SYV kan förklara för dig vilka undantag du kan begära och vilka kommer ej att beviljas.
    • : Hej Milla! Jag har C i matte 1a, E i matte 2c och D i matte 3c. Matte är inte direkt min starka sida, så jag tror att det blir svårt för mig att få högre betyg än C på matte 1c. Därför hade jag tänkt att det vore "lättare" att få ett högre betyg på matte 2a/b, så att jag kan iaf höja lite mitt snittbetyg. Ska gå och prata med en studievägledare på måndag för att göra en planering.
    • : Hej Anna! Tack för ditt svar, ska definitivt gå och prata med en studievägledare från Komvux på måndag morgon så att jag kan reda ut allt det här och göra en planering! :)
    • Julia : För Examensbevis från Komvux behöver du nödvändigtvis ha högre mattekurser än matte 1. Om vi "låtsas" att du läste estetiska eller humanistiska programmet, som båda är Högskoleförberedande men där läses endast matte 1, så behöver du inte ha betyg i Matte 2 och 3 in i Examen från Komvux. Om du vill ha betyg i Matte 2 - in i examen från Komvux, så är det det mest fördelaktiga för dig att få betyg i Matte 2a, där du har störst chans att få högst betyg. Om Matte 2a inte går att läsa på Komvux i din kommun, kan du göra Prövning. Fråga SYV på Komvux om du får ta med betyg från Prövningen in i Examen från Komvux. Det brukar man kunna göra. "Problemet" här kan vara lite grand att mattekurser på nivå 2 kan endast bytas ut om Rektors beslut finns.
    Läs alla kommentarer