Tilda

    Hej! Jag går just nu sista året på gymnasiet, och när jag slutar skulle jag gärna vilja läsa lite spanska inför en resa jag ska göra! Jag skulle vilja läsa spanska 1, spanska 2 och ev. spanska 3 också. Antar att man gör detta på komvux, och kommer antagligen bli på distans då utbildningen ej finns i min stad. Min fråga är: när måste man söka till komvux för att kunna läsa precis efter sommaren? Och hur ansöker man egentligen, vilken sida? Och var för någonstans ska man läsa? Antar att eftersom jag ska läsa på distans kan jag i princip välja vilket komvux som helst som ger utbildningen på distans, eller? Tänker mig då ett sådant upplägg att man läser kursen intensivt i 5 veckor. Tacksam för svar!

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tilda,
    gymnasiala studier på komvux söker man i den kommunen där man är folkbokförd. Även om studierna ska bli på distans. Ansökningsperioder och utbildningsutbud varierar mellan olika kommuner. Om du uppger Vilken kommun du kommer bli folkbokförd i under våren 2020 och hösten 2020, kan jag se om det finns info om ansökningsperioder på just den kommunens hemsida. Sök annars på kommunens hesida efter info om Komvux eller Vuxenutbildningen.

    Om du gör ansökan till Komvux i en annan kommun (där du inte är folkbokförd) kommer din kommun få förfrågan om Interkommunal ersättning; om samma studier erbjuds i din egen kommun, kommer din komvux garanterat svara Nej, men även om studierna ej erbjuds i din kommun, kan det bli ett "nej" i alla fall.

    Det kan tyvärr int garanteras att få läsa gymnasiala kurser på komvux. Men du bör givetvis söka och vi hoppas och håller tummarna!

    vänligen
    Julia syv

    Vägledare SYV

    Hej Tilda; läs gärna info på hemsidan: komvux i Karlskrona - länk i kommentaren till Julias svar.
    ang.distans står på där följande:

    Och kontaktuppgifter till SYV-ar på komvux i Karlskrona är:

    • : Tack för svar! Är det dessa jag måste kontakta för att kunna ansöka eller tror ni att min syv på skolan hade kunnat hjälpa till?
    • Julia : Jag tror du måste kontakta SYV-ar på komvux.