Rosanna

    Hej jag är sugen på att plugga till sjuksköterska. jag har en gymnasieexamen men måste kompletera min engelska 6, matte 2b och naturkunskap 2b. hur gör jag det här på smidigast sätt? är det att läsa på komvux eller finns något annat alternativ. folkhögskola eller liknande ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du får gärna söka till komvux och till många olika folkhögskolor samtidigt. Om du kommer in på flera ställen, kan du i så fall välja sen. Att man söker utbildningsplats betyder ju tyvärr inte att man får en plats.
    De gymnasiala kurser du behöver få godkända betyg i heter
    Matematik 2 (det går bra med 2a, vilket är en lite enklare kurs - lättare att få högre betyg i);
    Naturkunskap 2
    Engelska 6
    till komvux söker du i den kommunen där du är folkbokförd.

    De 3 kurserna kan du på heltid läsa på komvux på 15 veckor. Men om du vill ha lärarledda lektioner, så brukar man läsa en hel termin, 20 veckor - och du läser i så fall på deltid (kanske på 75% studietakt) eller så söker du ännu någon till kurs eller ett par små kurser: kanske psykologi 1 och 2... eller ngt. annat som du är intresserad av och som komvux i din kommun kan erbjuda.
    På folkhögskolorna brukar man läsa minst ett läsår (ca 40 veckor) - jag tror inte att folkhögskolorna kan erbjuda intensiv läsning i just de kurserna så att du klarar av dem på så kort tid som möjligt.