Malmö

    Hej! Jag är en kille some tagit studenten föra året och tagit ett sabbat år till att jobba, nu vill jag verkligen börja plugga igen men kan inte komma in i linjen jag önskar mig komma in i. Jag har ungefär 14 i merit med 0,5 som matte 3b gav mig, jag tänkte då läsa exempelvis danska 3,4 och engelska 7 som då kommer ge mig 2 extra meriter vilket kommer göra så jag kommer till 16 men det är fortfarande lite för lågt för att komma in i då det minsta är 17? Vad kan jag göra jag har exempelvis ämnen från 1a året på gymnasiet som är bettygen E exempelvis matten svenska och engelskan? Kan jag läsa om dessa och få det i A vilket kommer höja mina betyg till ungefär 17 något? Kan man även göra exempelvis 5 ämnen på en termin??

    • : Har du kontaktat Komvux i den kommunen där du är folkbokförd? Gör det. Läsa kurser på gymnasial nivå kan du på komvux.
    • : Nej jag har ej kontaktat dem än, men kan man fråga dem att få läsa dessa ämnen för att komplettera dem? Och brukar man kunna hinna med 5 ämnen på en termin?
    • Anna : På heltid läser man 20 gymnasiala poäng per vecka. En 100-p.kurs läser man på heltid på 5 veckor. På höstterminen som är 20 veckor hinner man på heltid läsa fyra st. 100p.kurser. Ibland kan man få lov att läsa lite mer än på heltid - på komvux; om de vill göra ett undantag.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag tycker att Marinas förslag (se kommentar till din fråga) är bra. Du bör vända dig till Komvux, kommunal vuxenutbildningen, i den kommunen där du är folkbokförd.
    Det är komvux i din kommun som kan ge dig plats på komvux-kurser.

    Du kan försöka hitta var du kan anmäla dig till prövningar. Svårt att hitta, och så förbereder man sig genom självstudier. betyg från en prövning och betyg från en läst kurs är lika mycket värda; därför är det många som "jagar" var de kan göra prövningar; det är också rätt så billig (med dagens mått mätt - 500 kr/prövning) och därför har många råd och anmäler sig till många prövningar i förhoppningen om att kunna höja sina betyg.

    Ang. vilka kurser du bör eller kan höja betyg i
    om du tog studenten förra året, antar jag att du har Examensbevis.
    Om du har Examensbevis, gäller följande - du måste höja betyg i de kurser som finns i ditt examensbevis. "Ersätta" får du endast matte 1b mot matte 1a. och matte 2b mot matte 2a och matte 3c mot matte 3b. Dvs du kan - om du får högre betyg i matematik 1a, räkna in det högre betyget i stället för betyget du har i ditt examensbevis i matte 1b /eller 1c/. Dvs mattekurser på nivå 1 får "ersätta varandra".
    Mattekurser på nivå 2 får ersätta varandra. Mattekurser på nivå 3 får också ersätta varandra.
    Det är lättare att få högre betyg i a-spåret; försök därför hitta var du kan göra prövning i matte 1a, och 2a.**************
    Övriga kurser, som du inte har i ditt examensbevis är det endast kurser som krävs för Särskild behörighet eller som kommer ge dig Meritpoäng som kommer att räknas in; inga andra.

    Tips - ta dina betyg till SYV på komvux; så kan ni gå igenom dina betyg och dina möjligheter. Du kan då samtidigt få hjälp med att göra ansökan till komvux.
    ***************
    Ett tips är att göra HÖGSKOLEPROVET.
    Har man ett giltigt resultat av HP, prövas man även i HP_urvalet, vilket ger en extra-chans att komma in på en högskoleutbildning.

    **************
    Kika också på andra alternativ - t.ex om du hittar ngt. intressant inom yrkeshögskolan>.