Adam
    Hej!

    Jag funderar på vilken riktning kan passa mig bäst; komvux eller folkhögskola.

    I år fyller jag 20, och är nyss klar med grundläggande utbildningen som jag har läst i gymnasiet och fått slutbetyget. Nu måste jag söka till efterutbildning alltså vuxen gymnasiestudier.

    Jag gillar att plugga hemma och samtidigt så har jag förmågan att koncentrera mig i klassundervisningar. Just nu tänker jag gå på ekonomiprogrammet och sen försätta vidare för högskolestudier, men samtidigt så försöker jag utveckla mig på egen hand.

    Som sagt snart blir jag 20 år och pallar inte spendera mera tre år för att klara gymnasiestudier som jag behöver för att komma vidare till högskola/universitet.
    Så kan ni tipsa mig hur kan jag klara alla kurser som jag behöver på så kort tid som möjligt. Kan man läsa flera kurser samtidigt? Är det möjligt att läsa kurser under sommaren? Och är det komvux som gäller i så fall?

    Det har blivit många frågor men vill gärna vara säker :)
    Tacksam för snabbt svar!
    Hälsningar, Adam

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Adam,
    att skaffa sig Grundläggande behörighet kan man på olika sätt men det tar, som regel, minst 3 år - ibland längre tid.
    Exempelvis kan man bli behörig genom Reell kompetens; för det behöver du godkända betyg i några få kurser men samtidigt Arbetslivserfarenhet på minst 3 år på minst halvtid.
    Gör studiebesök till några folkhögskolor för att bekanta dig med de olika miljöerna som olika folkhögskolor har.

    Läsa på sommaren? komvux i olika kommuner gör olika, vissa har sommarkurser; andra - inte. Fråga på komvux i den kommunen där du är folkbokförd angående vad gäller på just din komvux.