Linnéa
    Hejsan!

    Jag gick ut gymnasiet (med inrikting samhäll) för ca ett år sedan med relativt bra betyg: 18,85 i merit. Jag har tyvärr inte tillräckligt bra betyg för att komma in på min drömutbildning som är läkarprogrammet. Jag har gjort högskoleprovet för första gången i år vilket gick dåligg, fick 0.65.

    Jag är sugen på att komplettera upp mina betyg från gymnasiet på Komvux. Dock hamnar man ju i betygskvot 2 vilket brukar vara svåtare än betygskvot 1. Men är inte så långt ifrån det som krävs för att bli läkare. Är även medveten om att jag måste läsa basår för behörighet. Som jag har förstått det kan man även göra en prövning. Hur lätt är det att bli antagen till Komvux? Jag är osäker om Högskoleprovet skulle få mig att nå mitt mål inom en snart framtid. Hur går jag tillväga? Finns det en möjlighet att kunna komplettera upp sina betyg idag? Vill gärna göra det på distans också!

    Tacksam för svar

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linnéa,
    jag tycker du bör börja med att läsa för BEHÖRIGHET. Som obehörig sökande, alltså utan godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4 har man ingen som helst chans att bli antagen till Läkarprogrammet i Sverige; då obehöriga sökande deltar ej i konkurrensen om utbildningsplats till högskoleutbildningar, över huvudet taget.
    Om du kompletterar för behörighet på ett basår på högskolenivå, eller på komvux eller på en folkhögskola - spelar, för behörighet, ingen roll, och du kan söka till alla de olika skolformer samtidigt; får du plats på flera ställen, kan du välja sen.
    På Komvux kan du höja ditt meritvärde om du får A betyg i fysik2, kemi2, biologi2 & matte4.

    • :

      Behörigheten förstår jag absolut att jag behöver ha. Tror jag inte förstod ang basåret. Måste jag gå basår först för att sedan komplettera upp mina betyg på komvux? Hur höjer jag mitt meritvärde så effektivt som möjligt?

    • Anna : Du kan ta det i vilken ordning du vill eller göra det samtidigt: läsa kurser för Behörighet och Höja ditt meritvärde. Varför vi rekommenderar först läsa kurser för behörighet är för att vi har erfarenhet av att man börjar läsa kurser för behörighet och inser att det kanske är för svårt/tråkigt/jobbigt, ex. Fysik 2 och Kemi 2 är mycket "tunga" kurser, anser många... så det är inte så att alla som påbörjar dem även avslutar de kurserna med godkända betyg. Nu vet vi givetvis inte hur det blir för dig. ... Sedan är det också så att medan du läser de naturvet.kurserna och matte lär du dig mycket och kommer därför, med stor sannolikhet, även få högre resultat på högskoleprovet. Och i så fall kanske du sedan ej behöver höja ditt meritvärde, utan kan komma in i HP-urvalet.
    • Anna : Meritvärde höjer man "effektivast" genom att se till att man har max i merit - som är 2,5; sedan gäller det att höja betygen så mycket man kan i de kurser som ingår i ditt examensbevis.
    • Anna : Komvux brukar inte ha råd att bereda plats på kurser i vilka man redan har godkända betyg. Men sök till komvux. Tror tyvärr inte du blir antagen. Då är det Prövningar som återstår.
    Läs alla kommentarer